Livsmedelsbranschen på nätet fortsätter att går starkt framåt. Allra bäst går det för försäljningen av lösplock som ökade med hela 55 procent i fjol enligt siffror från Svensk Digital Handel. Glada nyheter för aktörer som Mat.se, som till och med växer snabbare än branschen som helhet.
När Matse Holding AB, som består av Matse AB, Cold Cargo Sweden AB och Kokaihop Media AB, igår släppte sin rapport för 2015, visade det sig att moderbolaget ökat sin omsättning till 203,5 miljoner kronor.
Samtidigt visar man upp en förlust på 45,6 miljoner kronor för helåret (EBITA), men enligt bolaget minskade förlustmarginalen före avskrivningar från 33 procent 2014, till 22 procent i fjol.
– Nettoomsättningen har vuxit med 69 procent för 2015, vilket är betydligt snabbare än marknaden, utan att att gå in i nya geografiska områden. Det visar att det finns ett mycket stort intresse av att handla mat på nätet samt att vårt kunderbjudande är väl positionerat, säger bolagets VD, Måns Danielson.
Leverans samma dag
Under 2015 har Mat.se bland annat börjat leverera till bakluckan, expanderat till västra Skåne och Borås, samt minskat sitt minsta leveransfönster till en timmes intervall.
Inom några veckor planerar Mat.se även att lansera samma-dag-leveranser i alla regioner där man är verksamma.
– Ju snabbare vi kan leverera kundens beställning desto mer minskar vi behovet av att handla i en traditionell butik. Initialt kommer kunderna att kunna beställa fram till kl 13:00 och få sin leverans samma dag, säger Måns Danielson.
Under det kommande kvartalet uppskattar bolaget att omsättningen kommer att landa på 73 miljoner kronor. Någon prognos för resultatet lämnar man dock inte.