I slutet av förra året kom beskedet att e-handeln Halens skulle läggas ner eftersom konkurrensen hade blivit för tuff, och i slutet av sommaren reades butikens sista produkter ut.
Slussas vidare till annan butik
Nu visar det sig dock att Halens fortfarande finns kvar, men i ett nytt format. Kunden möter vad som ser ut som en vanlig e-handel, men när man vill göra ett köp slussas man vidare till någon av Consortio Fashion Groups andra modesajter, Bubbleroom och Cellbes. Enligt tidningen Market, som var först med nyheten om Halens nya roll, handlar det om ett sätt att ta vara på trafiken som fortfarande strömmar in till Halens sida.
- Vi har nu fasat ut försäljningen under Halens. Däremot ser vi fortfarande en ansenlig trafik till de nio landsdomänerna. Därför har vi beslutat oss för att försöka slussa besökarna vidare till syskonsajterna, säger Consortio Fashion Groups vd Freddy Sobin till Market.
Oklart hur länge satsningen kvarstår
Förändringen, som alltså innebär att Halens blir ett slags showroom för Bubbleroom och Cellbes, ska ha införts sömlöst för några veckor sedan. Hur länge det nuvarande systemet kommer att leva kvar är dock oklart.
- Hur kort- eller långsiktig den här satsningen blir återstår att se, säger Freddy Sobin.