Skatteverket, som ser över regeländringar för e-handeln i Sverige, har stora förhoppningar om att Swish för e-handel ska hjälpa företag att i större utsträckning göra rätt när skatten ska betalas in.
Sedan betaltjänsten Swish lanserades för drygt tre år sedan har den blivit enormt populär. I dag använder nästan fyra miljoner människor Swish, huvudsakligen för att föra över pengar mellan privatpersoner.
I takt med att allt fler började använda sig av tjänsten insåg många företag att de kunde tjäna på att erbjuda Swish som betalmetod. Hittills har e-handlare som vill låta kunderna betala med Swish fått hitta på egna lösningar via ett privat mobilnummer, men sedan januari finns Swish för e-handel, som ska göra det betydligt lättare för företag som vill ta betalt med den populära betalmetoden. Tidigare i år kunde vi rapportera att Partykungen troligtvis är en av de första svenska e-handlarna att införa Swish för e-handel som betalningsalternativ.
"Betydligt bättre förutsättningar"
Nu sällar sig Skatteverket till den skara som ser positivt på att Swish tar steget in i företagsvärlden.
När Swish började användas som överföringsmetod mellan kunder och företag, såg Skatteverket att den nya tekniken ofta utnyttjades av oseriösa näringsidkare.
- I samtliga regioner utreder vi den här typen betalningar just nu. Man flyttar pengar via Swish men låter bli att redovisa det överhuvudtaget. I våra kontroller ser vi en ökning av det, sade Conny Svensson, nationell samordnare för kontroll av kontanthandel på Skatteverket, till Svenska Dagbladet.
När Ehandel.se når Conny Svensson på telefon står det snabbt klart att han ser positivt på att Swish nu har lanserats i en mer företagsvänlig variant.
- Förutsättningarna för att det ska fungera på ett bra sätt blir betydligt bättre nu. Det går i rätt riktning, säger han.
Enligt Conny Svensson pågår det just nu inom Skatteverket en genomsyn av kassaregisterlagen, som bland annat ska komma fram till hur man bäst hanterar e-handelns framfart. Myndigheten har under det senaste året genomfört ett antal kontrollköp, både inom e-handel och traditionell handel, och då kommit fram till att det i hela 30 procent av Swishbetalningarna inte riktigt gick rätt till. Framför allt är problemen vanliga inom handelsområden där människor vanligtvis inte bryr sig om att begära ett kvitto.
- Många tror kanske att när det står att pengarna flyttats så utgör det ett kvitto, men så är det ju inte.
"De flesta vill göra rätt"
Även om Skatteverket redan tidigare såg positivt på tjänsten Swish i sig, att pengarna passerar ett bankkonto gör det till exempel lättare för myndigheten att kontrollera hur transaktionerna utförts, så har sättet tjänsten används på också lämnat en del att önska.
Problemet med Swishbetalningar till e-handlare ska traditionellt sett ha varit att de inte redovisats enligt konstens regler och att skatt därför inte har betalats in.
- Man ska ju inte glömma bort att de flesta vill göra rätt. Och det ska vara lättare att göra rätt än att göra fel. Men ibland blir det icke uppsåtliga fel och därför är integrerade lösningar bra. Det gör det lite lättare när revisorerna ska få ihop det sen, säger Conny Svensson.
Vad ser Skatteverket för risker med just Swish och e-handel?
- Att man inte redovisar det man ska.
Ehandel.se kunde nyligen rapportera att långt ifrån alla svenska banker har hoppat på tåget med företagslösning för Swish, men sett ur ett internationellt perspektiv har det ändå gått snabbt framåt i Sverige.
Regeländringar för e-handel på gång
Sedan Svenska Dagbladet publicerade sin artikel om Swish i december ska den ha delats och lästs så långt borta som i Australien. Enligt Conny Svensson ser många andra länder det som unikt att myndigheter, banker och företag tillsammans försöker att få till en utveckling som går konsumenterna till mötes. Därför hoppas han att Skatteverkets utredning ska mynna ut i tydliga förslag kring betallösningar och e-handel.
- Vi vinner på att ta ett långsiktigt grepp så att vi inte står här och stampar om tre år igen. Men det är väldigt positivt att det kommer bättre tekniska lösningar.
Skatteverkets pågående genomsyn kan mycket väl mynna ut i att nya regler för betalning vid e-handel införs i Sverige. Det skulle till exempel kunna bli aktuellt med en lösning som gör att kunden måste få kvittot i samband med att betalningen sker, något som inte alltid är fallet i dag.
När skulle det kunna bli verklighet?
- Det ligger längre fram. Vi kommer att jobba med detta under 2016 och sen kan vi eventuellt lägga ett förslag 2017.