Historien om Yaytrades comeback börjar egentligen med ett namnbyte. I maj 2022 meddelade Yaytrade att de bytt namn till Spherio Group – ett drag som markerade ett nytt kapitel med ökat techfokus. I samband med detta lanserades även den nya SaaS-plattformen Spherio Solutions och fokus flyttades från en renodlad secondhand-marknadsplats till en bredare affärsmodell inom fashion tech.
Men bakom kulisserna var något annat också på gång.
Ny ledning, ny riktning – och ett avsked
Samma vår valde grundaren och vd:n David Knape att kliva av. Efter fem år vid rodret lämnade han över stafettpinnen till den tillförordnade vd:n Mikael Wiborgh. I intervjuer beskrev Knape det som ett naturligt steg efter bolagets förändrade fokus. Men frågan många ställde sig var om Yaytrade, som idé och plattform, fortfarande hade en framtid.
I september 2023 kom svaret – i det tysta.
Den nuvarande Refine Group AB är en fortsättning på Spherio Group AB, som omformades genom ett omvänt förvärv. I samband med denna omstrukturering blev Yaytrade-varumärket en av flera tillgångar som följde med från Spherio-eran. Den nya ledningen inom Refine valde dock att avyttra Yaytrade som ett led i sin strategi att renodla koncernen och fokusera på andra affärsområden.
Refine Group offentliggjorde då att Yaytrade-varumärket, tillsammans med vissa immateriella rättigheter, sålts till den norska investeraren Jotunfjell Partners AS.
Affären hade då varit på gång en tid, men den gick under radarn för de flesta. Köparen – känd för att äga kedjor som Best of Brands – hade siktet inställt på att återuppliva varumärket i en ny form.
Det dröjde dock ytterligare ett och ett halvt år innan vi fick se resultatet.
April 2025: Gör comeback
Efter en lång tystnad på sociala medier (det sista inlägget postades 2023) dök det plötsligt upp ett nytt meddelande i Yaytrades kanaler:
Du ser rätt – Yaytrade är tillbaka! Och i samarbete med Johnells och Best of brands firar vi med en exklusiv utförsäljning du inte vill missa…
Bakom lanseringen står Anders Johnell AB, företaget bakom den klassiska klädkedjan Johnells, som i sin tur ägs av just Jotunfjell Partners.
Yaytrade är nu en medlemsbaserad plattform där man måste signa upp sig för att få tillgång till sortimentet – som ska bestå av "kraftigt rabatterade plagg från välkända varumärken".
Johnells, som grundades redan 1893, har under de senaste åren brottats med samma utmaningar som hela modebranschen: minskad konsumtion, ökade kostnader och pressade marginaler. 2023 omsatte koncernen 194 miljoner kronor, men gjorde samtidigt ett rörelseresultat på minus 12,6 miljoner kronor.
I årsredovisningen framgår det att Johnells nu satsar på nya inköpsstrategier och ett närmare samarbete med leverantörer. I det sammanhanget passar Yaytrade som handen i handsken – en kanal för att sälja överlager, returer och utgångna kollektioner utan att behöva rea ut i ordinarie butiker.
Satsningen speglar också en allt starkare trend: konsumenter är mer prismedvetna än någonsin – men vill samtidigt ha kvalitet.
En plattform före sin tid?
För när Yaytrade först lanserades 2017 var secondhand fortfarande ett relativt smalt segment inom e-handeln. Plattformen låg långt före sin tid i att kombinera hållbar konsumtion med kurerade varumärkessläpp. Men kanske var marknaden inte riktigt redo.
Idag är spelplanen en annan. Secondhand växer kraftigt, och konsumenter är mer öppna för alternativa shoppingformat. Samtidigt är konkurrensen tuffare än någonsin. Flera stora modekedjor erbjuder numera egna outlet- eller preloved-lösningar.
Om Yaytrade lyckas den här gången återstår att se. Men nystarten har en tydlig strategi: medlemskap, exklusiva släpp och fokus på starka varumärken. Med stöd från en etablerad aktör som Johnells – och kapital från norska Jotunfjell – har Yaytrade fått en ny chans.
Och kanske är det precis nu, åtta år efter starten, som tiden hunnit ikapp visionen.