Online och offline smälter samman allt mer. E-handlare öppnar butiker och fysiska butiker tar klivet ut på nätet. En utveckling som även öppnar upp för nya lösningar och affärsmodeller. Något som Picwear, grundat 2014 av David Lundgren, Arthur Noort och Markus Secund, hoppas kunna slå mynt av.
Företaget har nämligen tagit fram en app som man hävdar kombinerar det bästa med att shoppa i fysiska butiker och på webben. Med hjälp av Picwear kan man söka efter ett specifikt plagg, varumärke eller butik.
Till exempel ett par röda tajts för under tusingen, och vips så listar appen alla butiker i närhet som har ett par sådana brallor på lager.
– Majoriteten av oss tycker om att handla kläder i fysiska butiker, man vill känna på materialet, prova plagget och strosa runt på stan. Men, vi älskar också hur smidigt det är att hitta och få fram information online. I en webbshop kan du enkelt navigera dig fram, se lagersaldo, produktinformation och filtrera och sortera din sökning efter dina preferenser, säger David Lundgren i en intervju med Driva Eget.
Måste engagera kunden online
Affärsmodellen går ut på att fysiska butiker och varumärken ansluter sig till tjänsten och sedan betalar för olika premiummoduler som de vill använda sig av. Hittills finns appen endast i Göteborg där ett 40-tal butiker är anslutna men det finns planer på att lansera appen även i Stockholm.
Showrooming, att kolla på en vara i butik för att sedan köpa den online, har länge ansetts vara ett stort problem för fysiska butiker. Men nya undersökningar har samtidigt visat att konsumenterna gärna gör precis tvärtom, fönstershoppar på nätet för att sedan handla i fysiska butiker.
– När e-handeln var på plats trodde man nästan att butikshandelns dagar var räknade. Det visade sig vara fel, online kompletterar offline och vice versa. Man ska absolut engagera sina kunder online som ett steg för att få dem till butiken, för det är där vi spenderar mer och mer tid, säger David Lundgren.