"Vi har haft vår bästa helg någonsin," berättar Karsten Deppert, grundare av Nybryggt.nu.
I lördags slog vi största försäljningsrekordet någonsin. Över 100 000 kronor på en dag, vilket vi aldrig sålt för innan, inte ens på Black Friday. Söndags blev vår näst bästa dag någonsin, också över 100 000 kronor, berättar han.
Två veckors försäljning på två dagar
Enligt Deppert motsvarade helgens försäljning vad företaget normalt säljer på två veckor. Detta skedde helt utan egna marknadsföringsinsatser och följde på en vecka med normal försäljning.
Veckan innan var helt normal. Men i lördags kom flera alarmerande artiklar om att kaffet kan höjas redan nu på måndag, förklarar Karsten Deppert.
Han kopplar ökningen direkt till medierapporteringen:
Vi har sett en fyrdubbling av trafiken till oss i lördags jämfört med i fredags, och även söndagen hade tre gånger så mycket trafik som en vanlig söndag.
Karsten Deppert meddelar också att det är fler återkommande kunder än nya som handlat under helgen.
Oväntad effekt trots stabila priser
Bakgrunden till varningarna i media är att stora kaffeleverantörer förhandlar priser med dagligvarukedjorna i tioveckorsperioder, och en ny period inleddes denna vecka. Sämre skördar och höga råvarupriser har pressat upp priserna, och vissa butiker uppgavs förbereda höjningar på uppåt 20 kronor per paket. Redan i februari hade priset på kaffe, te och kakao stigit med 23,5 procent på årsbasis enligt SCB.
Ironiskt nog skedde rusningen till Nybryggt.nu trots att deras egna prisökningar inte var planerade att ske denna vecka, och generellt sett varit mer gradvisa än i dagligvaruhandeln.
Så vi har verkligen märkt effekt av att man har bunkrat upp kaffe, även om vår prisökning inte sker alls nu i veckan, utan mycket mer löpande, säger Karsten Deppert, och tillägger:
Prisökningen har heller inte varit så hög hos oss som i till exempel dagligvaruhandel, utan våra priser är fortsatt ganska stabila på de kaffesorter vi säljer mest.