ANNONS

Inditex storsatsar på sin näthandel i Europa

Inditex storsatsar på sin näthandel i Europa

Under våren rullar den spanska modejätten ut e-handel för alla sina varumärken i hela EU.

ANNONS

Inditex grundades 1985 och är en av världens största modekoncerner med mer än 6 600 butiker. Modejätten äger ett antal olika kedjor och varumärken, däribland Zara, Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home och Uterqüe.

Zara är för många det mest kända och kedjan har under de senaste åren expanderat sin onlinehandel till bland annat Mexiko, Sydkorea och Kina.

Nu utökar Inditex sin e-handelssatsning och från och med april ska alla Inditex varumärken finnas tillgängliga på nätet i alla EU:s 28 medlemsländer.

Tre svenska lanseringar

Redan i början av februari lanserade Inditex en svensk e-handel för Stradivarius, ett varumärke som grundades 1994 och idag har 950 fysiska butiker i 62 länder. Något som innebär att varumärket idag finns till nätförsäljning i 19 europeiska länder samt Mexico.

De svenska nätkunderna fick samtidigt tillgång de, för många här i Svedala, mindre kända varumärkena Bershka och Oysho. När Inditex i april utökat onlineförsäljningen till alla EU:s medlemsländer innebär det att modekoncernen och dess varumärken säljer online i 40 länder världen över.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se