ANNONS

Ny Uber-inspirerad tjänst bjuder in kocken på en matdejt

Ny Uber-inspirerad tjänst bjuder in kocken på en matdejt

Som ett Uber för kockar. Så beskriver sig tjänsten Sveriges Kockar som lagar en gourmetmåltid i ditt kök medan du umgås med gästerna.

ANNONS

Mat på nätet växer så det knakar, både när det gäller lösplock och färdiga matkassar. Samtidigt dyker det med jämna mellanrum upp nya tjänster som erbjuder hemleverans av färdiglagad mat.

Med hjälp av Foodora kan hungriga stockholmare beställa mat från ett 70-tal av stadens restauranger och nylanserade Saffron erbjuder hemleverans av mat som tillagats av bland andra Thomas Sjögren, Årets Kock 2015. Men det finns en tjänst som tagit det hela lite längre och lagar till käket hemma i ditt kök, nämligen Sveriges Kockar.

Företaget grundades redan 2010 men lanserade nyligen en digital plattform som är ett P2P-koncept mellan kockar och foodies. Lite som ett Uber för kockar som vill erbjuda sina menyer gentemot privatpersoner.

– Under hösten hade vi ute en betaversion där kockar kunde registrera sig och sina menyer vilket har väckt stort intresse via våra kanaler. Nu har vi även lanserat delar av plattformen som är riktade mot kunder där de bland annat kan skapa ett event, bjuda in gäster och dela på fakturan, säger Gaiz Anadolyan, grundare av Sveriges Kockar.

Vill sälja mat på nätet

Via sajten kan företag och privatpersoner enkelt hyra en professionell kock, samt övrig restaurang- och servicepersonal om så önskas. Första steget är att välja en kock och meny och beställaren kan då se det slutgiltiga priset efterhand som antalet deltagare, ort och datum fylls i.

Efter att man skickat in sin förfrågan är det dags att skapa ett event, bjuda in gästerna, ta emot anmälningar och organisera det hela. Betalning sker fem dagar innan eventet och Sveriges Kockar tar sedan hand om resten, från inköp av råvaror tills det att maten står på bordet.

Enligt Gaiz Anadolyan är man först i Skandinavien med konceptet. För närvarande är man helt självfinansierade men under tredje kvartalet planerar man att sätta sig ner med potentiella finansiärer.

– Innan dess kommer vi ha penetrerat ett nytt affärsområde som är på stark tillväxt i Sverige och som exploderar i USA, nätförsäljning av mat, säger Gaiz Anadolyan.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se