Säljare som drabbats av misstag i hanteringen kompenseras utifrån vår historiska försäljningsdata. Vi ser löpande över nivåer och belopp för kompensation och ersättning, och strävar efter att alla kunder ska bli nöjda; är man inte nöjd uppmanar vi kunden att höra av sig till oss igen för fortsatt dialog, säger han.
Eftersom det inte finns någon försäljningsdata för varor som försvinner, hur tillämpas den historiska försäljningsdatan i dessa fall?
Vi gör en bedömning kring vad liknande varor har sålts för tidigare. Detta i dialog med säljaren som även vanligtvis kan komma med ytterligare värdefull information om varan.
Kunder vars produkter har försvunnit kommer att kompenseras ekonomiskt. Ersättningen baseras på det pris som varan vanligtvis säljs för på Sellpys plattform, eftersom produkterna skickades in med avsikten att säljas där.
Nöjda säljare och kunder är vår viktigaste tillgång och vi tar kritiken på största allvar, säger Michael Arnör.
Sellpy hanterar stora volymer varor varje månad och menar att sorteringen grundar sig på flera delar, såsom artikelslag, skick, samlad historik och försäljningsdata.
Företaget uppger dock att misstag kan ske och att man är ledsen för detta. Någon närmare beskrivning av hur sorteringsbeslut dokumenteras och kan granskas i efterhand delas inte. Sellpy förklarar inte heller hur den interna utredningen av försvunna varor går till, men upplyser om att man kontinuerligt arbetar med att förbättra sina rutiner genom utbildning och uppföljning av personalen, vilket även innefattar hantering och värdering av varor.
Tyvärr sker det ibland misstag i hanteringen, något vi är ödmjuka inför. Vi arbetar därför löpande -utöver introduktion för nyanställda där hantering och värdering ingår - med utbildningar och uppföljning, i syfte att stärka och förbättra våra rutiner.
Den enda interna åtgärd som företaget nu avslöjar är en satsning på att stärka och förbättra utbildningen samt uppföljningen med personalen.
Detta är något som vi kommer att ytterligare intensifiera, avslutar vd:n Michael Arnör.