ANNONS

Från forntida sensation till PR-guld

Foto: Länsstyrelsen Västra Götaland
En gyllene möjlighet att nå ut.

Det som först hyllades som ett "sensationellt" fynd av en 2000-årig guldhalsring i Trollhättan visade sig vara en skickligt utförd bluff. Mitt i uppståndelsen agerade butikskedjan Biltema och vände historien till en humoristisk PR-kupp, då deras produkter ryktades ligga bakom "guldet".

Det började när Länsstyrelsen Västra Götaland, i början av förra veckan, gick ut med nyheten om ett unikt fynd under schaktningsarbeten i Trollhättan. En nästan ett kilo tung halsring, som sades vara över 2000 år gammal och tillverkad av guld, beskrevs som "mycket unik och värdefull". Antikvarien Niklas Ytterberg kallade fyndet "sensationellt".

ANNONS

Glädjen blev dock kortvarig. Redan ett par dagar senare började rykten cirkulera om att fyndet var en bluff – ett bus som spårat ur. Det spekulerades i att någon medvetet placerat ut föremålet. Specifikt nämndes möjligheten att det rörde sig om "armeringsjärn, najtråd och Biltemas guldfärg", något antikvarien Ytterberg då avfärdade.

Det är uppenbart att det inte är någon som böjt till ett armeringsjärn, lindat najtråd runt och sprejat med Biltemas guldfärg, sade antikvarien Niklas Ytterberg till TTELA.

Länsstyrelsen medgav samtidigt att man gått ut för tidigt med att fastslå att ringen var av guld och skickade föremålet på kemisk analys för att "kontra" ryktena.

I fredags kom resultatet: halsringen bestod huvudsakligen av järn, zink och koppar – inte guld. Länsstyrelsen tvingades backa och konstaterade att föremålet saknade kulturhistoriskt värde och troligen var modernt tillverkat. "Vi tror att det är ett modernt föremål," sa Mats Herklint, chef på Länsstyrelsens kulturmiljöenhet, till Aftonbladet och tillade att det var en "skicklig person med hantverkskunskaper" som låg bakom.

Biltema hakar på

Mitt i den något pinsamma situationen för Länsstyrelsen såg Biltema en möjlighet. Eftersom deras ståltråd (najtråd) och sprayfärg tidigt figurerat i ryktena kring bluffen, valde företaget att anspela på händelsen i sin marknadsföring.

I ett uppmärksammat inlägg i sociala medier ska Biltema ha publicerat en bild som på ett humoristiskt sätt kopplar samman det falska fornfyndet med just försäljning av ståltråd och guldfärgad sprayfärg.

Vem som faktiskt tillverkade och placerade ut den falska halsringen är fortfarande okänt. Den person som pekats ut i medierapporteringen har nekat till inblandning. Länsstyrelsen uttrycker besvikelse men ser det också som en lärdom för framtiden. För Biltema blev dock historien oväntat nog en gyllene möjlighet att nå ut.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Just nu
3 mån för 99 kr

Få de senaste nyheterna inom e-handel – analyser, insikter och affärskritisk information. Allt på ett ställe!

Därefter 299 kr/mån. Priset är exkl. moms.