ANNONS

1 av 5 handlar på Temu - ny undersökning avslöjar varför

Många känner sig fattiga när de handlar i fysiska butiker
Dyra och svårtillgängliga butiker.

Fysiska butikers höga priser och begränsade tillgänglighet får allt fler svenskar att vända sig till e-handelsplattformar. Det visar en ny undersökning från Kantar Sifo, genomförd på uppdrag av lågprishandeln Temu.

Undersökningen belyser svårigheter för många konsumenter att handla lokalt. Endast 9 procent uppger att de kan köpa allt de behöver inom gångavstånd från hemmet. Samtidigt svarar 19 procent att de inte kan köpa något alls inom gångavstånd. Totalt anser 69 procent att de helt eller delvis saknar möjlighet att köpa alla nödvändiga varor i sitt närområde.

ANNONS

Prisnivån i fysiska butiker upplevs också som ett problem. Nästan en fjärdedel (23 procent) av de tillfrågade uppger att de känner sig "ganska eller mycket fattiga" när de handlar i traditionella butiker på grund av priserna.

Avstånden till vissa typer av butiker är särskilt långa. När det gäller klädbutiker har 34 procent av svenskarna mer än fem kilometer till närmaste alternativ, vilket försvårar inköp utan tillgång till bil eller kollektivtrafik.

Temu lanserades på de nordiska marknaderna under 2023 och har sedan dess haft en snabb tillväxt. Enligt undersökningen är de låga priserna den främsta anledningen (42 procent) till att kunder väljer plattformen. Vidare anser 36 procent av de svarande att Temus närvaro på marknaden skapar bättre konkurrens och bidrar till att pressa priserna generellt.

Resultaten pekar på att över en femtedel av svenskarna (22 procent) redan har handlat från Temu, vilket sägs göra plattformen till en betydande aktör på den svenska e-handelsmarknaden.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Just nu
3 mån för 99 kr

Få de senaste nyheterna inom e-handel – analyser, insikter och affärskritisk information. Allt på ett ställe!

Därefter 299 kr/mån. Priset är exkl. moms.