Från och med idag är funktionen tillgänglig för inloggade användare över 18 år i Tyskland, Belgien, Irland, Italien, Österrike, Polen, Portugal, Spanien och Schweiz. Lanseringen omfattar därmed stora europeiska språk som tyska, spanska, italienska, polska och portugisiska.
För företag, särskilt e-handlare på dessa marknader, innebär detta ett väntat "skiftande beteende gällande informationssökningar," enligt Vippelius. Han rekommenderar företag att noga mäta effekterna via verktyg som Google Search Console. För att öka chansen att synas i AI Overviews gäller det att skapa "semantiskt tydligt och välstrukturerat innehåll" och att innehållet förekommer "i relevanta kontexter på flera auktoritativa webbplatser."
När AI Overviews kommer till Sverige är oklart, men Vippelius tror att det "inte dröjer alltför länge," baserat på tidigare utrullningar av Google-funktioner.
LÄS ÄVEN: Experterna: Så rankar du högst hos AI - "många saknar djupet"