Kort sagt konstaterar det norska Konsumentverket, Konsumenttilsynet, att GAD bryter mot landets prisregler. Det rapporterar E24.
Företag som använder detta verktyg följer inte prisreglerna och riskerar därför ekonomiska påföljder från det norska konsumentverket, säger Bente Øverli, direktör på Konsumenttilsynet.
"Har klargjort"
Enligt myndigheten ger tjänsten en missvisande bild av tidigare priser, eftersom det överstrukna priset i annonserna inte alltid motsvarar det lägsta priset under de senaste 30 dagarna.
Detta har lett till att Lyko, som i tidigare artiklar försvarat användningen av GAD, nu backar från tjänsten i Norge.
Vi är glada över att Konsumenttilsynet snabbt har klargjort hur verktyget ska användas och vilken prishistorik som krävs, skriver presskontakten Tom Thörnblom i ett mejl till sajten.
Enligt E24 ska Lykos tidigare tolkning vara att GAD:s prissättning ska betraktas som individuell prissättning, vilket skulle innebära att man slapp följa reglerna om tidigare pris. Något som varken svenska eller norska Konsumentverket håller med om.
Hoppas på konsekvenser
Blivakker, en norsk konkurrent till Lyko, har valt att inte använda tjänsten. I en tidigare intervju framkom det att företaget har förlorat intäkter motsvarande cirka till 200 miljoner norska kronor på grund av konkurrenternas användning av GAD. Bolaget hoppas nu att myndigheterna vidtar lämpliga åtgärder mot de aktörer som har utnyttjat tjänsten.
Vi har ju förlorat betydande summor. Om det inte får några konsekvenser har någon tjänat stora summor pengar i ett halvår, på ett olagligt sätt, säger Kolbjørn Ertzeid, vd för Brandsdal Group där Blivakker ingår, till sajten.
Det är ännu oklart om myndigheten kommer att vidta retroaktiva åtgärder mot företag som tidigare har använt tjänsten, men den utesluter inte möjligheten.
Vi förväntar oss att företagen anpassar sig till vår bedömning framöver. Om så inte sker, överväger vi att följa upp enskilda aktörer som fortsätter att använda GAD, meddelar myndigheten.
Tidigare artiklar om GAD: