Expressen rapporterar att de varit i kontakt med åtta säljare som vittnar om att dyrbara kläder sorterats bort av företaget utan möjlighet till retur.
Bland annat berättar en kund att en oanvänd Fjällräven-jacka, med ett nypris på 8 000 kronor, klassades som oäkta och sorterades bort. Andra kunder har fått besked om att deras jeans, inskickade i gott skick, bedömts som defekta och därmed avlägsnats från försäljning. En annan säljare skickade in fem balklänningar, som alla sorterades bort utan någon vidare förklaring.
Jag misstänker starkt att personalen tar bra kläder och behåller dem, säger en av kunderna.
Efter att ha mejlat med deras kundtjänst ett tag gav jag upp och insåg att jag aldrig kommer få tillbaka mina jeans. Det var lönlöst.
En annan av de drabbade kunderna säger:
Jag tror som många andra att de som sorterar behåller kläderna själva. Det finns ingen trovärdig förklaring till varför jeansen inte kom ut till försäljning.
Man skulle kunna anta att kundernas uppfattning om vad som är säljbart skiljer sig från företagets, vilket skulle kunna leda till en situation där det blir "ord mot ord". Det som dock är gemensamt för samtliga av dessa varor är att de har försvunnit omedelbart, vilket har gjort det omöjligt för kunderna att utnyttja sin rätt att begära dem i retur.
Sellpy: "Beklagligt"
När Expressen kontaktar Sellpy svarar företagets PR-chef Andrea Maricic i ett mejl:
Den bild som förmedlas är mycket beklaglig. Tyvärr sker det ibland misstag i hanteringen, något vi är ödmjuka inför, och vi arbetar därför löpande med att stärka och förbättra våra rutiner. Är man inte nöjd uppmanar vi kunden att höra av sig till oss igen för fortsatt dialog.
Sellpy har ännu inte lämnat några konkreta besked om hur företaget hanterar misstankarna om oegentligheter. Ehandel söker Sellpy för svar.