Minlens första serie ska vara framtagen i nära samarbete med experter inom dermatologi och naturmedicin. Produkterna är baserade på naturliga ingredienser, och innefattar ansiktskräm, schampo, duschgel, kroppslotion, läppbalsam och kroppsolja.
Som föräldrar har vi ett ansvar att hjälpa våra barn att göra medvetna val gällande hudvårdsprodukter. Jag kände att det fanns ett behov av en produktlinje som inte bara prioriterar säkerhet utan också är rolig att använda – gjord med naturliga ingredienser, underbart doftande och genomtänkt designad med tilltalande förpackning för hela familjen, förklarar Madeleine Bernadotte.
Tina Müller, vd för Weleda, pekar på den ökande trenden där barn och unga använder produkter som är olämpligt för deras ålder:
Inspirerade av sociala medier använder barn och unga idag i allt högre grad produkter som är helt olämpliga för deras ålder, innehållande retinol och syror. Minlen har potentialen att sätta en ny trend: 100 procent naturlig hudvård samtidigt som den omdefinierar det roliga med hudvård. Vi kombinerar de senaste vetenskapliga insikterna med naturens kraft för att skapa högkvalitativa vårdprodukter för hela familjen, säger Tina Müller.
Weleda AG, ett schweiziskt aktiebolag med huvudkontor i Arlesheim nära Basel, är verksamt i över 50 länder och har cirka 2 500 anställda.
Minlen kommer att lanseras officiellt den 28 mars i Düsseldorf, i samband med "The Art of Beauty & Health"-mötet. Sedan, i september 2025, kommer de att säljas i Tyskland, Österrike, Schweiz och Sverige. Planer på att expandera till ytterligare marknader finns redan.
Försäljningen kommer att ske genom Weledas e-handelssajter, parfymerier, varuhus, e-handelsåterförsäljare och apotek i Sverige.