Under våren 2024 uppmärksammades brister i Klarnas kundtjänsthantering. Allmänna reklamationsnämnden (ARN) och Konsumentverket konstaterade att Klarna vilseledde kunder, bland annat genom att kräva att de först anmälde sina klagomål till ARN innan de kunde få hjälp av Klarna.
Konsumentverket hade redan hösten 2023 inlett ett tillsynsärende mot Klarna. Myndighetens toppchef, Gabriella Fenger-Krog, uppgav i april 2024 att rättsliga åtgärder övervägdes.
I början av maj 2024 lovade Klarna att vidta en rad åtgärder. Detta inkluderade återbetalningar till drabbade kunder.
Men dessa åtgärder fortsatte problem med bluffsajter som använde Klarna som betalalternativ att dyka upp. I juni rapporterade Di om en bluffsajt som sålde produkter från Lenoites utan att leverera dem. Klarna bad om ursäkt och avbröt samarbetet med den sajten.
Ett år tidigare hade rapporter kommit om hur bluffsajter lurade konsumenter genom falsk marknadsföring av produkter som levererades från Kina. Många kunder som var missnöjda med dessa köp klagade hos Klarna men upplevde frustration över svaren från Klarnas kundtjänst.
LÄS ÄVEN: Jätteökning av ärenden mot Klarna - används på bluffsajter: "Allvarligt"
Konsumentverket mottog hundratals klagomål mot Klarna och övervägde rättsliga åtgärder. Myndigheten inledde även en granskning av tio namngivna nätbutiker, varav sex hade Klarna som betalalternativ.
Efter dessa uppmärksammanden började Klarna att återbetala miljontals kronor till cirka 5 000 drabbade kunder.
Konsumentverket höll sitt tillsynsärende mot Klarna öppet under större delen av 2024. Men i november lades ärendet ner, nu berättar Kristofer Johannesson, biträdande konsumentombudsman på Konsumentverket, för Di varför beslutet togs.
Mötesplatsen för den svenska e-handeln
Nyheter
Tjänster & Samarbeten
Nyheter
Tjänster & Samarbeten
Om Ehandel
Nyheter
Tjänster & Samarbeten
Om Ehandel
Få de senaste nyheterna inom e-handel – analyser, insikter och affärskritisk information. Allt på ett ställe!
Därefter 299 kr/mån. Priset är exkl. moms.