Alla hjärtans dag väntas innebära en ökning för e-handeln i Sverige, med en ökning i antalet order ungefär en vecka innan den stora dagen. Det kan du kan läsa mer om i vårt senaste analysbrev.
Nu visar också nya siffror från CupoNation att svenskarna dessutom verkar ha ett betydligt större intresse för Alla hjärtans dag än sina nordiska grannar. Företaget har undersökt hur många personer som söker på "Alla hjärtans dag present" på Google. I februari 2010 sökte 31 000 personer på begreppet och 2015 hade den siffran vuxit till 44 250, vilket är en ökning på ungefär 43 procent.
"Effekten är direkt och imponerande"
CupoNation tolkar det stora intresset för att googla på dagen som att allt fler är intresserade av att lägga pengar på Alla hjärtans dag-relaterade produkter. I år förutspår företaget att sökningarna på Alla hjärtans dag kommer att öka med ytterligare nio procent.
- Intresset har nu ökat snabbt i Sverige och det är en av de största dagarna där man utbyter presenter under året. Det finns många likheter med julen, eftersom shoppingen sprider ut sig över veckorna innan Alla hjärtans dag. Det påminner dessutom om Black Friday då det är ett anammat koncept som har ökat i popularitet. Alla hjärtans dag är inte en av de största försäljningsdagarna inom e-handeln, men effekten den har på försäljningen i februari är väldigt direkt och imponerande, säger Mads Bukholt, Managing Director Nordics på CupoNation.
Långt bakom USA
I resten av Norden verkar dock intresset för att uppmärksamma kärleksdagen i februari vara betydligt svalare än i Sverige, att döma av CupoNations siffror. I Finland har antalet sökningar på "Alla hjärtans dag present" legat på ungefär 5 400 två år i rad, och även Norge och Danmark har betydligt lägre söksiffror än Sverige.
Men även om dagen växer i betydelse för svenska företag och konsumenter, så ligger konsumtionen långt efter den i USA där hela 18,9 miljarder dollar enligt CupoNation lades på Alla hjärtans Dag-relaterade presenter och aktiviteter 2015.