Det höga antalet bedrägeriförsök visar att det är avgörande för konsumenterna att få bättre kunskap om hur man undviker att bli lurad, och att de som tillhandahåller digitala betalningar arbetar aktivt för att stärka säkerheten och återfå konsumenternas förtroende, säger Fredrik Lindquist, Sverigechef för Visa.
En vanlig metod är så kallat "nätfiske", där bedragare försöker lura individer att klicka på skadliga länkar eller avslöja känslig information som kontonummer och kortuppgifter. Enligt rapporten har 19 procent av svenskarna utsatts för nätfiske under 2024.
"I genomsnitt 1 800 kr"
Sverige är dock något mindre drabbat än övriga Norden, där över hälften av befolkningen uppgett att de utsatts för bedrägeriförsök. Island sticker ut med hela 70 procent. De som drabbades av bedrägeri i Sverige förlorade i genomsnitt 1 800 kronor under året.
Rapporten pekar också på att svenskar är mindre benägna att använda säkerhetsfunktioner för sina kort, såsom att blockera transaktioner efter betalningskanal eller geografi. Endast 24 procent av svenskarna använder dessa inställningar, jämfört med 52 procent av norrmännen och 44 procent av finländarna.
Visa förhindrade proaktivt uppskattningsvis 390 miljarder kronor i globalt bedrägeri förra året. Men som den här studien visar finns det fortfarande mycket arbete kvar att göra, säger Fredrik Lindquist.