ANNONS

Bianca och hennes bolag granskas - kan hamna i domstol: "Upprepad överträdelse"

Bianca Ingrosso (Foto: BIANCA/Pernilla Thelaus/Warner Bros. Discovery)
"Allvarliga".

Konsumentverket har återigen uppmärksammat Bianca Ingrosso för bristande reklamidentifiering i sociala medier.

Det är tredje gången sedan 2021 som myndigheten pekar på brister i hur reklaminlägg har märkts. Men nu har Konsumentverket valt att gå ett steg längre och inlett en granskning av influencern och entreprenören. Det skriver Resumé

ANNONS

Anmärkningarna gäller marknadsföring av sminkprodukter från Caia Cosmetics, ett företag där Bianca Ingrosso är medgrundare och delägare, samt produkter från matvarumärket Mino Market. Mino är en av de nyare satsningarna som drivs av Bianca och hennes syskon. Konsumentverket har funnit att dessa produkter har marknadsförts i inlägg utan tydlig annonsmärkning, vilket strider mot marknadsföringslagen.

LÄS ÄVEN: Biancas och Benjamins nya varumärke - direkt in hos jätten

Detta är alltså inte första gången Bianca Ingrosso kritiseras för bristande reklamidentifiering. Hösten 2022 utfärdade Konsumentverket ett förbudsföreläggande efter att ha funnit brister i hur hennes reklaminlägg var märkta. Trots detta har liknande inlägg fortsatt att publiceras, vilket nu lett till att myndigheten väljer att vidta ytterligare åtgärder.

Då det handlar om en upprepad överträdelse kommer Konsumentverket att föredra ärendet för Konsumentombudsmannen som därefter beslutar om ärendet ska övertas av KO för vidare rättsliga åtgärder. Bianca Ingrosso AB har nu möjlighet att yttra sig över det som framgår i tillsynsbrevet innan en föredragning sker, skriver Konsumentverket i ett mejl till Aftonbladet.

Nyhetsbyrån Siren rapporterar att Beauty Icons AB (Caia Cosmetics), Mino Market AB samt Bianca Ingrossos eget bolag har fram till den 14 mars att bemöta Konsumentverkets anmärkningar. Skulle Konsumentombudsmannen bedöma att överträdelserna är tillräckligt allvarliga, kan ärendet drivas vidare i domstol.

Konsumentverket har vid flera tillfällen betonat vikten av att näringsidkare och influencers följer lagstiftningen för att undvika vilseledande marknadsföring.

Utöver Konsumentverkets granskning har Bianca Ingrosso även fällts fyra gånger hos Reklamombudsmannen (RO) för bristande reklamidentifiering. Trots detta har hon fortsatt att publicera reklaminlägg som ifrågasatts av tillsynsmyndigheterna.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se