Den 8 februari börjar onlinematbutiken att leverera matkassar till Borås. Arbetet med plock och distribution kommer att ske från företagets lager i Göteborg, som Ehandel.se nyligen besökte.
- Vi har fått många förfrågningar från Borås och vi anser att detta e-handelsmecka måste få en bra matbutik på nätet, säger Måns Danielson, VD på Mat.se.
Mat.se säger sig ha vuxit med 62 procent under 2015, vilket stämmer väl överens med att försäljningen av mat på nätet i stort under samma period ska ha ökat med 55 procent, enligt färska siffror från Svensk Digital Handel.
Vill ändra invant kundbeteende
Företaget omsatte omkring 125 miljoner 2014, och borde under 2015 alltså ha landat på över 200 miljoner. Nyligen utvidgade företaget sin service från Göteborg och Stockholm till att även omfatta västra Skåne. Mat.se erbjuder sedan en tid tillbaka också leveranser till bakluckor på Volvo-bilar i ett försök att göra leveranserna mer flexibla, något som ska ha fallit väl ut.
- Det funkar alldeles utmärkt. Vi ger inte ut några volymer i dagsläget men det har kommit igång bra så det är jättekul, sade Måns Danielson i december.
Även om utvecklingen för Mat.se har varit positiv hittills, har Måns Danielson uttryckt att det ligger en utmaning i att få in nya kunder till företaget, eftersom många kunder har svårt att ändra sina invanda beteendemönster. Detta är en utmaning han hoppas kunna möta med hjälp av en tydlig och serviceinriktad sajt, samt med hjälp av just mer flexibla leveranser.
- Själva trenden i branschen är att få mer hjälp när du beställer och att varorna levereras snabbt och flexibelt. Det tror jag är de stora trenderna, säger Måns Danielson.