Enligt en ny rapport från Adobe blir Facebook-användare allt mer benägna att klicka på annonser i flödet på sina sidor. Under 2015 ökade företagets CTR med 36 procent. Annonsering på Google ska enligt Adobe inte ha sett riktigt samma utveckling, även om sökmotorn såg sin klickfrekvens öka med 27 procent under samma tidsperiod.
Adobes rapport, som fått namnet Digital Advertisement Report, konstaterar också att allt fler annonsörer satsar på innehåll som ska kännas relevant för konsumenten, samtidigt som sponsrade sökresultat blir mindre populära. Dessa ökar förvisso fortfarande men inte i samma takt som tidigare. I Europa var ökningen av sponsrade resultat dock något högre än i Nordamerika.
- Den stora ökningen av CTR hos Google och Facebook visar att annonsörerna på allvar börjat arbeta med mer relevant och anpassat innehåll där annonsmottagaren står i centrum, säger Håkan Cedell, nordisk chef för Adobe Media Optimizer.
Kunder och annonsörer möts i mobilen
Som andra undersökningar också har visat, blir det allt tydligare att fler använder mobilen för att surfa. Därför kommer det kanske inte som en överraskning att 37 procent av pengarna som läggs på sökoptimeringsinsatser nu hamnar i mobilen, vilket är en ökning med 23 procent sett över året som helhet. Samtidigt kommer 41 procent av alla besök på företagens sidor via en mobiltelefon, enligt Adobe.
- Procenttalen är väldigt nära, vilket enligt mig indikerar att annonsörerna har fått en bättre uppfattning om vad konsumenterna gör, och de försöker anpassa sina marknadsföringsinsatser därefter, säger Becky Tasker, chefsanalytiker på Adobe Digital Index.
Adobes Digital Advertising Report avser det sista kvartalet 2015. Den uppges bland annat bygga på mer än 400 miljarder aktiviteter som rör digitala annonser från sökmotorer och sociala medier.