Om en parfym säljs för 500 kronor i en e-handelsbutik, men samtidigt erbjuds för 300 kronor genom Googles automatiska rabattsystem, vilken prissättning ska då anses vara ordinariepriset vid en kampanj? Jag har en stark känsla av att Google-priset kommer att fastställas som det gällande ordinariepriset, säger han.
Det norska konsumentverket ska i dagsläget avråda e-handlare från att använda GAD, om e-handlarna inte definierar det lägsta Google-priset som sitt ordinarie pris. Detta eftersom att det kan ses som en överträdelse av reglerna för prissättning vid kampanjer, om priset på Google används i marknadsföringen och det ordinarie priset på den egna webbplatsen är högre.
På grund av osäkerheten och inga tydliga riktlinjer från reglerande organ, har Blivakker därför valt att inte använda funktionen för att inte riskera att bryta mot marknadsföringslagen.
Det som har hänt är att Einar Øgrey Brandsdals bolag då har tappat omsättning. Till den norska sajten E24 uppger han att företagets försäljning har påverkats kraftigt sedan konkurrenterna börjat använda GAD och menar att de har gått miste om mellan 150 och 200 miljoner kronor.
Vi har sett att konkurrenterna använder detta och att det har haft en tydlig effekt på vår försäljning. Google-priserna är lägre än de ordinarie priserna på webbplatserna, vilket gör att vi tappar försäljning till aktörer som utnyttjar systemet, säger han till sajten.
Ett exempel på detta problem är att varje produkt nu kan ha minst tre olika priser: ett i den fysiska butiken, ett i e-handeln och ett eller flera på Google, beroende på kundens sökhistorik.
Situationen är ännu mer komplicerad eftersom Google via GAD har insyn i e-handlarnas inköpspriser och samtidigt styr prissättningen baserat på en dynamisk AI-modell.
Tekniken analyserar marknaden och anpassar priserna i realtid, vilket innebär att konsumenterna får olika pris beroende på var och hur de handlar. Detta påverkar i sin tur prisjämförelsesajter som Prisjakt och Pricerunner, eftersom de får in varierande priser som kan vara svåra att verifiera.
Kritiken mot GAD har växt under de senaste veckorna, och det norska konsumentverket har enligt Einar Øgrey Brandsdal prioriterat frågan som sitt viktigaste pågående ärende. Myndigheter i Sverige, Danmark och Finland har också underrättats om problematiken.
LÄS ÄVEN: E-handlare rasande - lojalitet straffas: "Aldrig sett något liknande"
Det råder fortfarande osäkerhet kring hur de juridiska aspekterna av GAD kommer att tolkas, men om myndigheterna beslutar att Google-priset ska ses som ordinarie pris vid kampanjer kan det leda till omfattande förändringar i e-handelslandskapet.
Fram till dess står e-handlare inför valet att antingen ansluta sig till GAD och riskera regulatoriska påföljder, eller att stå utanför och förlora konkurrenskraft gentemot de aktörer som använder Googles dynamiska prissättning.
Samtidigt fortsätter debatten om huruvida AI-baserad prissättning bör regleras striktare, särskilt när det riskerar att skapa en osund konkurrenssituation där mindre aktörer hamnar i kläm.