ANNONS

Google rullade ut gratisannonser - hur gick det sen?

Pontus Vippelius, SEO-expert
Tjänsten populära produkter är minst sagt populär.

För ett år sedan så rapporterade SEO-experten Pontus Vippelius att Googles gratis-annonsformat Popular Products hade börjat rullas ut i Sverige. Då var genomslaget ganska blygsamt där cirka 3 procent av e-handelssökningarna innehöll formatet.

LÄS ÄVEN: Google rullar ut gratisformat: "Kommer förändra spelplanen"

Pontus spådde dock ett långt större genomslag för tjänsten som ämnar att öka Googles relevans inom e-handeln.

Det här kommer att förändra spelplanen för SEO för de allra flesta e-handlare, sade Pontus Vippelius då.

ANNONS

Nu har han återigen gjort en djupdykning i fenomenet, och det är inte längre 3 procents genomslag.

Vi gjorde en uppföljande analys där vi tittade på hur stor andel av e-handlarnas sökord som Google Popular Products syns i sökresultatet och det visar att den ökat från 2,92 procent förra året till 40,64 procent idag, säger Pontus Vippelius.

En minst sagt ordentlig ökning.

Det innebär en ökning på 1392 procent i synlighet för formatet det senaste året och visar därmed hur mycket det påverkat och påverkar svenska e-handlare idag.

Analysen är baserad på 15 miljoner sökord för den svenska marknaden.

Vi fortsätter se att mode och accessoarer är de branscher där Popular Products har störst synlighet, vilket är rimligt med tanke på att det är visuellt drivna branscher, säger Pontus Vippelius.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Early Birdie - spara 20%

BILJETTLANSERING – Ehandelsgolfen 2025

Utmana kollegorna på golfbanan. Nu till rabatterat pris!