ANNONS

Stora dagen bjöd på ATH: "Oavsett goda eller dåliga tider"

Magnus Silfverberg, vd och koncernchef för Euroflorist
Utmanar med ny strategi.

För blomsterbranschen är Alla hjärtans dag en av de mest intensiva perioderna på året, där företag ofta ser en markant ökning i försäljning och efterfrågan. För Euroflorist blev 2025 års högtid ett tydligt bevis på att deras strategi håller. Företaget slog sitt tidigare rekord för antalet levererade buketter och mötte högtiden med ett fortsatt starkt resultat.

Vi har haft en lyckad Alla hjärtans dag-högtid, där vi slog vårt all-time-high rekord. Detta visar att efterfrågan fortsätter vara hög under högtiderna, säger Magnus Silfverberg, vd och koncernchef för Euroflorist.

Vi ökade vår leverans på Alla hjärtans dag och dagen innan, med 9 procent jämfört med förra året då vi slog vårt tidigare rekord.

ANNONS

Trots att efterfrågan var fortsatt hög, var det en liten förändring i genomsnittligt ordervärde jämfört med året innan. Totalt sett ökade det genomsnittliga ordervärdet med cirka 5 procent, främst till följd av prisökningar på den brittiska marknaden, som är Euroflorists största.

Höjningen beror på att vi har justerat priserna för att kompensera för högre kostnader, förklarar Magnus Silfverberg.

Å andra sidan, i Sverige, minskade det genomsnittliga ordervärdet med cirka 2,5 procent. Detta kan tyda på en något lägre köpkraft, men det kan också vara ett resultat av vår "value-for-money"-strategi.

Denna strategi, som syftar till att erbjuda så mycket blommor som möjligt för pengarna, har varit central för Euroflorist under de senaste åren. Vd:n berättar att strategin har varit särskilt framgångsrik i Storbritannien.

Vi har haft stor framgång med denna strategi de senaste åren, och vi har nu implementerat den på de övriga marknader vi är verksamma på, säger han.

Genom att leverera direkt från odlaren till kund, utan mellanhänder, kan företaget hålla nere priserna samtidigt som kvaliteten på produkterna behålls.

En trend som märktes under årets Alla hjärtans dag var den stora försäljningen av röda rosor. Magnus Silfverberg nämner att deras 20 röda rosor-produkt var särskilt populära i Sverige i år. Den ökade nämligen med 100 procent jämfört med året innan.

Röda rosor sålde bäst, som alltid, säger han och tillägger att även en bukett med 50 rosor var populär på den brittiska marknaden.

Ett annat intressant inslag från dagen var företagets största beställning, som uppgick till hela 7 500 kronor. Vilket var mer än dubbelt så mycket som förra årets största beställning på 3 900 kronor.

Någon ville tydligen slå på stort, avslutar Magnus Silfverberg med ett skratt.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Early Birdie - spara 20%

BILJETTLANSERING – Ehandelsgolfen 2025

Utmana kollegorna på golfbanan. Nu till rabatterat pris!