Med genomförda besparingsprogram och effektiviseringar har företaget lyckats minska sina kostnader och förbättra marginalerna, skrev vd:n Christer Persson i samband med rapporten.
Bolaget hade genomfört en rad åtgärder för att effektivisera verksamheten, bland annat flyttat till nya lokaler i Malmö och stängt sin butik i Staffanstorp.
Flytten är en del av ett större effektiviseringsarbete, förklarade vd:n.
Returhuset hade även satsat på att stärka sin online-närvaro och fanns representerade på flera digitala marknadsplatser. Utöver den egna e-handel fanns Returhuset alltså representerat hos Tradera, Blocket, Fyndiq och CDON.
För att ytterligare stärka sin position planerade Returhuset att omstrukturera bolaget till en mer försäljningsorienterad organisation, något som man avslöjade i den senaste rapporten.
Under det fjärde kvartalet kommer vi att stärka vårt kundfokus genom att sammanföra våra tre affärsområden till en gemensam försäljningsorganisation, skrev Christer Persson i november.
Nu har vi omstrukturerat stora delar av verksamheten, vilket medfört ökad bruttomarginal, lägre rörelsekostnader och ett stabilare kassaflöde. Fokus är nu att växa med befintliga kunder, samt att skapa nya affärer – helt enkelt att öka försäljningen.
Men trots de positiva tongångarna för tre månader sendan har bolaget nu tvingats att lämna in en konkursansökan.
Bolaget befinner sig på obestånd och har inte längre förutsättningar att driva verksamheten vidare.
Tingsrätten kommer att pröva ansökan och utse en konkursförvaltare. Framtiden för Returhuset är nu oviss, men än så länge fungerar företagets e-handel som vanligt.
Godsinlösen Nordic AB (publ) vill tacka sina anställda, kunder, leverantörer och aktieägare för deras engagemang och stöd genom åren, skriver bolaget i ett utskick.