ANNONS

Matsmart fälls för reklam - "inte kunnat bilda sig någon uppfattning"

“Tekniska begränsningar”.

Reklamombudsmannens opinionsnämnd har fällt e-handlaren Matsmart för vilseledande reklam på Facebook. Annonsen, som marknadsförde snacks med upp till 80 procent rabatt, saknade information om ett minsta ordervärde.

En privatperson anmälde reklamen då det inte framgick att man var tvungen att handla för minst 299 kronor för att ta del av erbjudandet. Matsmart argumenterade för att reklamen inte var vilseledande eftersom inget pris angavs och att det fanns tekniska begränsningar på Facebook som hindrade dem från att inkludera all information.

Matsmart försvarar sig bland annat med:

ANNONS

Kunden har inte kunnat bilda sig någon uppfattning om priset utifrån annonsen, utan har endast blivit informerad om att varorna funnits tillgängliga och att en av dessa varit nedsatt. Rekvisiten för vilseledande marknadsföring är såldes inte uppfyllda då kunden inte haft någon prisförväntan, förklarar Matsmart.

Opinionsnämnden konstaterade dock att genomsnittskonsumenten sannolikt uppfattar reklamen som ett erbjudande utan krav på minsta köpgräns. Eftersom att detta inte framgick i annonsen ansågs den vara vilseledande och strida mot artikel 5 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation.

Att det enligt annonsören fanns tekniska begränsningar för mängd­en informa­tion i annonsen på Facebook ändrar inte bedömningen, skriver opinionsnämnden.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se