Analysföretaget har kommit fram till att svenska konsumenter prioriterar prisvärdhet, vilket skakar om dagligvaruhandelns anseendeordning.
I listan tar Willys förstaplatsen medan ICA tappar mark och Mathem hamnar i botten.
Enligt Alexander Widens analys är det e-handlarens avsaknad av fysiska butiker som drar ner betyget.
Mathem kan lida av ett digitalt dilemma. Utan fysiska butiker försvinner mötet med personal och den personliga relationen, vilket påverkar konsumentupplevelsen och anseendet. Lägg till en ifrågasatt prisbild och begränsad räckvidd – en utmaning i en bransch där pris, tillgänglighet och relationer ofta är avgörande, säger han till Ehandel.
På topplistans motsatts sida står Willys vars framgångar tillskrivs prisvärdhet, ledarskap och kommunikation. På andraplats hittar vi Hemköp som fick ett starkt resultat för sin styrning, ledarskap och arbetsgivarvarumärke.
Vi har genomgått ett skifte där lågprispositionen har visat sig vara den mest konkurrenskraftiga i en tid när konsumenterna prioriterar pris framför andra faktorer som tillgänglighet och hållbarhet, säger Alexander Widen.
Skiftet är fullt logiskt sett till de senaste årens försvagade köpkraft i svenska hushåll. Konsumenter söker sig till de alternativ som upplevs mest prisvärda – något som gynnat Willys och Lidl.
Lidl springer om ICA och landar på tredjeplats. Lidl, som ägs av ett tyskt bolag, har dock det svagaste anseendet inom branschen när det gäller ansvarstagande kopplat till miljö och samhälle.
Enligt analysföretaget kan ICAs fallande anseende delvis förklaras av att kedjan förknippas med höga priser.
Vi ser nu ett trendskifte där kedjans anseende har dalat anseende har fallit från toppnoteringen 3,86 under pandemin 2021 till 3,60 under 2024, vilket placerar ICA på dagligvaruhandelns fjärde plats.
Uppfattningen av starka finansiella resultat kan skapa negativa associationer, särskilt i tider då hushållsekonomin är pressad. Konsumenter kan uppleva att butikernas höga marginaler bibehålls, medan de själva får det allt svårare.
Företaget framhåller att konsumenternas upplevda prisvärde är en avgörande faktor för varumärkets anseende, även om denna uppfattning inte alltid speglar den faktiska prisnivån.
Flera undersökningar indikerar att ICA i flera fall har branschens billigaste matkasse. Ändå dalar bolagets anseende. Prispositionen upplevs ännu som hög i allmänhetens medvetande.
Allmänheten har generellt sett ett gott förtroende för dagligvaruhandeln, vilket återspeglas i ett genomsnittligt anseendevärde på 3,53 på en femgradig skala.
Enligt Reputation and Trust Analytics bedöms branschens anseende som stabilt, med relativt jämna värden för dess underliggande faktorer. De mest positiva omdömena rör områdena finansiell prestation, produkter och tjänster, dialog samt arbetsplats.
Dagligvaruhandelns topplista
Företag | Betyg |
Willys | 3,70 |
Hemköp | 3,63 |
Lidl | 3,62 |
ICA | 3,60 |
Snabbgross | 3,49 |
Citygross | 3,43 |
Coop | 3,38 |
Mathem | 3,37 |