ANNONS

Fritidsfabriken.se är en svensk Facebook-succé

Fritidsfabriken.se är en svensk Facebook-succé
Niclas och Pernilla Nyrensten, grundare av Fritidsfabriken.se
Fritidsbutiken

Med hjälp av ständig produktutveckling och flera lyckade kampanjer på Facebook har Fritidsfabriken.se gått från 5 till 30 miljoner på två år.

ANNONS

Fritidsfabriken.se startades 2013 av paret Pernilla och Niclas Nyrensten efter att de fått idén till sitt varumärke RevolutionRace under en vandring i Nepal. Ett outdoormärke i glada färger med hög kvalitét och till ett lägre pris än vad man tyckte fanns tillgängligt på marknaden.

Verksamheten tog sin början i Pernillas pappas garage men idag håller man till i nya kontor i nybyggda Simonsland i centrala Borås. Från 2014 tills idag 2016 har omsättningen ökat från 5 till 30 miljoner, något som skett med hjälp av mycket hårt arbete och ständig produktutveckling.

– På morgonen brukar vi gå ut och gå en mil oavsett väder för att testa nya plagg och material samtidigt som vi har morgonmöte, säger Pernilla Nyrensten.

Sågad video fick 1,3 miljoner visningar

Både Pernilla och Niclas är vana resenärer och har besökt alla världens hörn. De reser så ofta de kan och passar då på att testa sina plagg, till exempel när de vandrar i Amazonas djungler, går på tur i de svenska fjällen eller klättrar i Thailand.

Förutom att testa sina kläder noggrant har man även använt sig av sociala medier för att bygga sitt företag. Dels för att nå nya kunder, men även för att få nyttig feedback. YouTube har visat sig vara lyckat för flera e-handlare men Fritidsfabriken har nått stor framgång via Facebook.

Deras första video som publicerades på Facebook sågades dock av det sociala nätverket själva som rekommenderade mer action. Men Pernilla och Niclas trodde på mer jordnära och förklarande videoklipp, och tre dagar senare ringde Facebook upp och meddelade att deras video setts av över 50 000 personer.

Den slutgiltiga siffran blev 1,3 miljoner visningar och nyligen blev Fritidsfabriken.se utvalda till Svenska Facebook Success Story, meddelar företaget.

– Att bli utsedd till en Facebook success story är jättekul och vi har nyss även blivit nominerade till Årets Företagare i Borås så det är mycket som händer just nu, säger Pernilla Nyrensten.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se