ANNONS

Tiktok-kopian läggs ner: "Inte längre tillgänglig"

Jätten inte lika orolig över Tiktok längre?

I slutet av 2022 så kände Amazon trycket från Tiktok, som då kändes ostoppbart. Tiktok visade sig också ha e-handelsambitioner och då ville förstås Amazon också vara med på kortvideo-trenden.

LÄS ÄVEN: Amazon kopierar TikTok - satsar på intressebaserad shopping

Så de lanserade en egen variant kallad "Inspire" som tog plats i e-handlarens mobila app.

Inspire designades för att göra det enkelt att utforska nya produkter, skrev Amazon då.

Tiktok känns nu inte lika ostoppbart och står inför ett förbud i USA. I samma veva meddelar nu Amazon att man stänger ner sin Tiktok-liknande funktion. Feeden gav användare möjlighet att upptäcka produkter och handla från innehåll skapat av influencers, varumärken och andra kunder.

ANNONS

En talesperson för företaget bekräftar nedläggningen för tidningen Techcrunch:

Vi utvärderar regelbundet olika funktioner för att bättre anpassa oss till vad kunderna säger är viktigast, och som en del av det är Inspire inte längre tillgänglig.

En möjlig anledning till nedläggningen sägs vara att inte tillräckligt många kreatörer publicerade innehåll, eftersom de kunde tjäna mer på andra plattformar.

Utanför Amazon vet vi att kunder söker inspiration och produktrekommendationer i sociala flöden, och vi innoverar för att göra shopping efter Amazon-produkter roligare genom smidiga integrationer i sociala medier, meddelar Amazon.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se