Nyligen gick investmentbanken Cowen & Co ut med att Amazon Prime, som bland annat erbjuder fri tvådagars-frakt, gratis leverans samma dag i ett 20-tal storstadsområden i USA via Prime Now samt obegränsad streaming av film och musik, kunde ha mer än 40 miljoner medlemmar bara i USA.
En ganska imponerande siffra kan tyckas med tanke på att det i så fall innebär att två av fem amerikanska hushåll med Internetuppkoppling har ett medlemskap hos Amazon. Men nu kommer nya uppgifter som uppskattar att den Seattle-baserade e-handlaren kan ha så många som 54 miljoner amerikanska Prime-medlemmar.
Enligt MarketWatch kommer siffrorna från analysföretaget Consumer Intelligence Research Partners, CIRP, som samtidigt ställer sig frågan om Amazon Prime nu kan ha nått sin topp.
Snittnotan sjönk under 2015
Prime-medlemskapet har tidigare visat sig ha en betydande effekt på kundernas lojalitet. Medlemmarna ska även spendera nästan dubbelt så mycket jämfört med vanliga kunder och konvertera betydligt bättre än det amerikanska genomsnittet. Men nu verkar den effekten ha avtagit något.
Enligt Chicago-baserade CIRP spenderade Prime-medlemmarna betydligt mindre under förra året. Under 2015 ska den genomsnittliga Prime-medlemmen ha spenderat 1 100 dollar per år, att jämföra med 1 500 dollar 2014.
Motsvarande siffra för icke medlemmar var 600 dollar per år 2015, jämfört med 625 dollar 2014. Samtidigt ska tillväxten av nya medlemmar ha stannat av något och under förra året ökade antalet nya medlemmar med 35 procent. Ner från 54 procent föregående år.
Man konstaterar dock att den årliga avgiften på 99 dollar bör innebära att Amazon kan räkna in mer än 5 miljarder dollar bara på själva medlemskapet. Samtidigt uppskattningar CRIP att Amazon kan ha runt 60 miljoner Prime-medlemmar världen över men Amazon har sin vana trogen valt att inte kommentera uppgifterna.