ANNONS

Årets viktigaste trender och det djupa konsumentproblemet: "Inte längre valfritt"

Patrik Müller
"Konsumenterna har blivit bortskämda".

E-handelsbranschen står inför ett händelserikt år präglat av förändrade konsumentbeteenden, intensifierad global konkurrens, nya regulatoriska krav och snabba tekniska framsteg.

Enligt en ny rapport, E-handelsprognoser 2025 av Nets, förväntas konsumentbeteendet präglas av en paradox: ökad medvetenhet om hållbarhet och ett växande intresse för begagnade varor, samtidigt som ultrasnabbt mode fortsätter att locka med låga priser. Denna spänning skapar ett "konsumentproblem" där etiska överväganden ställs mot prisvärdhet.

Den globala konkurrensen hårdnar också, och internationella aktörer riktar sig alltmer mot mindre marknader. För att överleva måste företag överväga att expandera internationellt, exempelvis genom att erbjuda en engelsk version av sin webbshop och internationell frakt.

Det inte längre är valfritt för företag som vill förbli konkurrenskraftiga att bli globala, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets.

ANNONS

Nya regulatoriska krav tillkommer i form av EU:s tillgänglighetslagstiftning, som träder i kraft 2025. Denna lag kräver att webbplatser följer tillgänglighetsstandarder för att inkludera personer med funktionsvariationer, vilket innebär att återförsäljare måste anpassa sina webbshoppar för att undvika juridiska påföljder.

LÄS ÄVEN: Ny svensk lag: Detta måste du göra med din e-handel - “aggressivare”

De nya reglerna betonar tillgänglighet och är en del av en bredare förändring inom konsumenträttigheter. Återförsäljare måste göra efterlevnaden till en prioritet och nå alla kunder, säger Patrik Müller.

Dessutom förväntas åtgärder mot massimport av kinesiska varor, för att minska risker relaterade till produktsäkerhet och konkurrensfördelar.

Artificiell Intelligens (AI) förväntas revolutionera e-handeln genom AI-drivna shoppingagenter och personalisering. Webbshoppar uppmanas att experimentera med AI för att optimera innehåll och rekommendationer.

Personalisering och höga kundförväntningar tvingar företag att erbjuda en sömlös och personlig service. Mindre återförsäljare kan konkurrera genom att fokusera på lokal och personlig service samt unika upplevelser.

Konsumenter har blivit vad jag kallar ’bortskämda’ – de kräver en upplevelse som inte kräver något av dem. Varumärken som inte kan leverera det riskerar att förlora affärer till konkurrenter som kan, säger Patrik Müller.

För att lyckas 2025 måste e-handelsföretag balansera konsumentkrav, regulatoriska krav och hållbara val. Detta inkluderar att förbereda sig för internationell konkurrens, förbättra kundresan, utnyttja AI, säkerställa tillgänglighet och diversifiera betalningsalternativ.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se