ANNONS

Personligt och ätbart på Alla hjärtans dag – "lagret tömdes"

Kajsa Knapp, Charlotta Lannerheim och Magnus Silfverberg
"Kärleken har spirat".

Den romantiska högtiden har snart passerat och e-handlare summerar en Alla hjärtans dag med både framgångar och utmaningar. Medan efterfrågan på kärleksfulla gåvor varit stark, har vissa företag haft svårt att förutse de skiftande köpbeteendena.

Euroflorist ser en fortsatt stark efterfrågan på blommor under högtider. Deras erbjudande på 20 röda rosor bidrog till att driva försäljningen på Alla hjärtans dag.

Jag kan säga att vi är nöjda med försäljningen på Alla hjärtans dag i Sverige. Vi ser att efterfrågan på blommor liksom tidigare år är stark under högtider, och många vill visa uppskattning till sina nära och kära på Alla-hjärtans dag, säger Magnus Silfverberg, vd på Euroflorist.

ANNONS

Även present- och prylbutiken Coolstuff har haft en lyckad Alla hjärtans dag. Personliga presenter har varit särskilt populära, med kalsonger och choklad med egen bild samt lasergraverade ölglas som storsäljare.

Kärleken har spirat hos Coolstuff i år! Kunderna har mest efterfrågat vårt personaliserbara sortiment, säger Kajsa Knapp, medgrundare av Coolstuff.

För presentföretaget Bluebox har försäljningen varit mer ojämn. Efter en långsam start ökade efterfrågan plötsligt i måndags, vilket ledde till att lagret tömdes på flera storsäljande produkter inom ätbara gåvor.

Vi tyckte starten var trög, sen smällde det plötsligt till i måndags! På grund av den långsamma starten hade vi inte laddat upp lagret tillräckligt och fick slut på nästan alla storsäljarna i måndags, säger Charlotta Lannerheim, grundare av Bluebox.

Hon berättar att årets storsäljare blev de ätbara produkterna, en kategori som i sig är svår att ladda upp med.

Nackdelen är att hållbarheten på produkterna är begränsad och därför vill man inte bunkra upp med mycket mer än man beräknar kunna sälja inom ett kort tidsspann. De svajiga köpbeteendena vi sett efter pandemin gör det klurigare än förr att bedöma efterfrågan. Men samtidigt gläder det oss att efterfrågan finns där – även om vi gärna hade sett att vi lyckats maxa försäljningen, avslutar Charlotta Lannerheim.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se