PostNord Danmark samarbetar sedan tidigare med China Post i ett försök att hjälpa danska e-handlare att sälja sina produkter i Kina via e-handelssajten Ule.com. Nu slår man ännu ett slag för e-handelsföretag som vill komma in på den kinesiska marknaden.
Ett nytt avtal med Alibaba Group ger nämligen PostNord rätt att etablera en nordisk plattform på shoppingportalen Tmall Global.
– I Kina finns det cirka 350 miljoner konsumenter som handlar på nätet och Alibaba Group är den största aktören inom e-handel. Därför är vi mycket glada för detta samarbete, som gör det möjligt för oss att hjälpa danska och nordiska verksamheter att sälja sina varor i Kina, samtidigt som vi kan sköta frakten, säger Peter Kjær Jensen, PostNords chef för affärsområde eCommerce & Logistics.
Hundratals miljoner konsumenter
Den nordiska plattformen vänder sig särskilt till företag som ännu inte har etablerat sig i Kina eller som vill bredda målgruppen för sin näthandel till att även omfatta kinesiska konsumenter. För Alibaba är samarbetet ett sätt att kunna erbjuda sina kunder nordiska produkter som har ett gott anseende i Kina.
– Danska och nordiska varumärken kommer nu exponeras för de mer än hundra miljoner kinesiska konsumenter som besöker vår plattform och söker efter unika, internationella produkter. Vi ser samarbetet med PostNord som ett centralt partnerskap i Europa som ger kinesiska konsumenter tillgång till produkter av hög kvalitet, säger Amee Chande, landschef för UK/Irland och Norden hos Alibaba Group.
Vi har kontaktat PostNord för ytterligare information om samarbetet med Alibaba och hur det kommer att se ut.