E-handlaren drog igång 2021, och har snabbt etablerat sig inom konstvärlden. Affärsidén kombinerar försäljning av konst med stöd till välgörenhetsorganisationer i limiterade releaser och med den strategin har bolaget också tagit en stark position i branschen.
"Planerar för alla tänkbara scenarier"
Nyligen granskade Ehandel den svenska posterbranschen och rankade aktiva aktiebolag baserat på omsättning. I denna konkurrensutsatta bransch lyckades Andy okay ta plats nummer sex, av 44 företag, och var ett av 21 företag på listan som redovisade vinst.
LÄS ÄVEN: Lång lista: Så går det för de svenska poster-sajterna
Enligt siffrorna för det brutna räkenskapsåret 2023/2024 landade Andy okay på en omsättning om 42,2 miljoner kronor. I år siar grundaren Andreas Häggkvist att bolaget kan komma att nå runt 80 miljoner kronor.
Jag tror att vi kommer att dubbla omsättningen i år, så vi är inte så långt ifrån 100 miljoner kronor, säger han till Ehandel.
Hur driver man en sådan tillväxt med så få händer på däck?
Det handlar om att sätta en stark operativ grund redan från start. Från integrationer för fulfillment till redovisning, kundtjänst och rapportering – allt måste vara på plats för att vi ska kunna hålla takten när tillväxten kommer, säger Naslin Ossanloo, medgrundare och vd på Andy okay.
Enligt Naslin har företaget redan från start fokuserat på att bygga processer och system, som kan hantera tillväxten utan att kräva ett stort team.
Vi såg till att ha automatiserade system och genomtänkta processer från början, så att vi kan hantera tillväxten utan att fastna i manuella uppgifter. Det gör att vi kan vara lika effektiva som en stor organisation, men med en minimal overhead.
Hur hanterar ni oförutsedda problem?
Om en partner inte levererar eller om något system inte fungerar, måste vi agera direkt – det går inte att vänta och hoppas på att det löser sig av sig själv. Vi planerar för alla tänkbara scenarier, så när något går snett har vi lösningen redo. Det är så vi slipper flaskhalsar när saker förändras snabbt.
Marknadsföring som konkurrensfördel
Men utöver att skapa en skalbar och effektiv organisation från start, är även marknadsföringen en nyckelfaktor för tillväxt. Något som bolaget kan dra nytta av är Andreas Häggkvists 20 års erfarenhet inom reklam och marknadsföring.
Min bakgrund har gjort att jag ofta snabbt kan skilja på vad som är en hållbar strategi och vad som bara är en kortlivad trend. När man har varit med ett tag lär man sig att känna igen de små signalerna som visar om något kommer att fungera eller inte, säger han.
Han menar att vikten av att vara datadriven, utan att förlora den mänskliga faktorn för känsla och smak, är avgörande.
Vi är konstant i en trial-and-error-process, vilket linjerar med hur snabbt världen förändras idag. Vi testar, justerar och lär oss vad som fungerar på vägen. Små optimeringar i allt från annonsering till konverteringsflöden gör enorm skillnad.
Enligt Andreas är en av de viktigaste lärdomarna att "stora koncentrerade insatser sällan är vägen framåt långsiktigt".
Många tror att en stor PR-kampanj eller en ombyggd kampanjsstrategi på Meta kommer att förändra allt, men i verkligheten handlar det om de små förbättringarna. Att kontinuerligt optimera det som fungerar med en halv procent kan göra större skillnad i längden än att lansera nya påkostade kampanjer varje halvår, säger han och tillägger:
Jag testar ständigt nya program, analyserar trender och pratar med de bästa i branschen. Det som fungerade igår kommer inte att fungera imorgon – därför måste vi hela tiden utvecklas.
Att driva ett företag med endast två personer kräver både struktur och skarpa prioriteringar.
"Enorma overheadkostnader och tröga strukturer"
Naslin Ossanloo och Andreas Häggkvist kompetenser kompletterar varandra och deras tydliga ansvarsfördelning har skapat en dynamisk och effektiv arbetsmiljö. Tillsammans diskuterar de strategier, löser problem och säkerställer att företaget är på rätt väg mot sina mål.
Det blir en hel del diskussioner om lösningar ibland, men vi är båda extremt lösningsorienterade och kan diskutera oss fram till den bästa vägen framåt. Det finns en tydlig balans mellan vision och operation, säger Naslin Ossanloo.
Vi har en ständig dialog om allt från produktionskapacitet till budgetering och marknadsföringsstrategier. Men vi har tydliga långsiktiga mål och vi har byggt verksamheten så att vi kan skala snabbt utan att det blir kaos, säger Andreas.
Både Naslin Ossanloo och Andreas Häggkvist tror att deras arbetsmodell – en liten, agil organisation med tydliga processer och genomtänkta marknadsföringsstrategier – är framtidens sätt att driva e-handel. De ser en fördel i att vara små och effektiva, att kunna fatta snabba beslut och göra ändringar vid behov.
Stora företag har ofta enorma overheadkostnader och tröga strukturer. Vi har en fördel genom att vara små och effektiva. Vi kan fatta beslut snabbt och göra ändringar på en dag om vi behöver, säger Naslin Ossanloo.
Andreas håller med:
Vi ser det som en förutsättning för att kunna lyckas i framtiden. Den som är mest anpassningsbar till marknaden vinner. Konkurrensen kommer vara fullständigt brutal.
Målet om 100 miljoner i omsättning med endast två anställda är ambitiöst, men enligt Naslin Ossanloo och Andreas Häggkvist är det fullt realistiskt.
Det är en spännande utmaning, men vi har en tydlig plan och vi vet att vi kan justera kursen när det behövs, avslutar Andreas Häggkvist.