ANNONS

Kampen om första Swish-beställningen

Kampen om första Swish-beställningen
CyberPhoto.se gillar ocksĂĄ Swish

Vi har hittat ännu en pilotkund för Swish och de slåss med Partykungen om den första riktiga beställningen.

ANNONS

Vi stoltserade med att ha gjort den första Swish-beställningen av knäck förra tisdagen. Detta var dock en underdrift då vi med största sannolikhet var en av de absolut första i Sverige att göra en nätbeställning med Swish för e-handel.

Vi har nu nämligen hittat ännu en pilotkund som drog igång Swish för e-handel i förra veckan.

Pilotkund hos Handelsbanken

Den prisade nätbutiken CyberPhoto.se är nämligen pilotkund för Swish hos Handelsbanken, Partykungen är det för Swedbank. Vi kontaktade CyberPhoto för att ta reda på mer om hur de ser på den nya betalmetoden.

- Vi har varit en av Handelsbankens pilotkunder och har haft ett mycket bra samarbete med banken och bankgirot i implementeringsarbete, säger Nils Kohlström, IT-chef på CyberPhoto.

Vem var först?

Nils Kohlström berättar även att de drog igång Swish på tisdagskvällen och att de fick sin första riktiga beställning 20:44 på kvällen, något banken ska ha bekräftat var den första beställningen.

- Jag såg senare att ni beställt ett par timmar tidigare hos en e-handlare vilket gjorde mig lite förvirrad. Fast å andra sidan var ju inte det en riktig kundbeställning utan en testbeställning, säger Nils Kohlström med glimten i ögat.

Vem var egentligen först? Att Nils inte respekterar vårt knäck-köp kan vi eventuellt köpa, då vi inte är en vanlig kund. Vi kontaktade dock Partykungen för ett utdrag kring Swish-betalningarna.

Efter att ha rensat bort folk på Partykungen, kompisar till dem och motvilligt även vår knäck, så ska den första okända kunden faktiskt inkommit med en Swish-betalning 19:42.

Vi kan alltså konstatera att Partykungen, vad vi känner till, sitter på den första officiella Swish-betalningen via e-handel i Sverige.

Samma som kort under 500 kronor

Det är förstås inte viktigt vem som var först, även om det uppenbarligen var vår knäck-order, så vi ställde några frågor till Nils Kohlström om den nya betalmetoden Swish för e-handel.

Hur var det att implementera Swish?

- I sig är den tekniska implementeringen inte särskilt svår. Det som gör den aningens mer besvärlig är användningen av certifikat för identifiering i kommunikationen. Även om det är ett standardiserat sätt är det lite ovanligt så erfarenhet saknas generellt sett. Det märks att bankgirots system är mycket stabilt och att man satsar stenhårt på att fixa buggar snabbt och effektivt, säger Nils Kohlström och fortsätter.

- Med tanke på den enorma mängd transaktioner som passerar genom Swish så förstår man att det är ett system som helt enkelt inte får gå ner. Alla andra betallösningar vi använt genom åren har gått ner ibland och vi har nog använt de flesta.

Detta med säkerhetscertifikat är något som även plattformen Quickbutik nämnde igår när de släppte sin integration. Tidigare har vi pratat med Joel Svensson på Partykungen om hur Swish påverkar andra betalmetoder. Vi ställde även frågan till Nils Kohlström på CyberPhoto.

Hur stor andel av transaktionerna gĂĄr via Swish?

- Angående andelen Swish-betalningar så är det nog rättvisast att jämföra mot kortbetalningar. Jämför man med beställningar på under 500 kronor så är det redan samma andel på Swish och kortbetalningar.

Höga belopp avskräcker

Nils Kohlström berättar även hur ordervärdet påverkar användandet av Swish som betalmetod.

- Vår genomsnittsorder är rätt hög och de vi märkt är att ju högre belopp ju lägre andel Swish-betalningar. Det kan nog vara så att många är vana att betala lägre belopp med Swish. Men det kan nog förändras när fler Swish blir vanligare hos fler e-handlare.

CyberPhoto ska vara mycket positiva till Swish och Kohlström menar på att det direkt fasar ut direktbetalningar.

- Det ersätter omgående de krångliga direktbetalningarna, som krävde konton i alla banker. Det är snabbt och effektivt, nästan alla har koll på det, det är mycket effektivare att göra en betalning än med kortbetalning, speciellt på en mobil enhet, det är betydligt billigare för oss än kortbetalningar vilket gynnar kunden i slutändan.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se