ANNONS

De fick bäst kund-poäng: "Sticker ut"

"Tar stora kliv".

En ny rapport från konsultbolaget Bearingpoint visar vilka företag som är bäst i landet på att möta kunderna digitalt.

I undersökningen, som omfattar 85 storbolag och 268 kriterier inom digital kundinteraktion, kammar detaljhandeln hem förstaplatsen med ett snittbetyg på 3,42 av 5.

Årets studie visar att svenska företag tar stora kliv mot digital mognad inom kundinteraktion, säger Catharina Törnemo Fecko, Senior Manager på Bearingpoint Sweden.

ANNONS

Bearingpoints rapport, som genomförts för sjunde gången, analyserar digital kundinteraktion inom fyra kategorier: digital marknadsföring, digital produktupplevelse, e-handel och e-CRM. Detaljhandeln dominerar inte bara den totala rankingen, utan även kategorierna e-handel och e-CRM.

Topp 10-listan i årets bolagsranking domineras helt av detaljhandelsföretag.

Detaljhandeln sticker dessutom ut med förbättrade poäng i nästan alla kategorier, säger Björn Ahlgren, Partner på Bearingpoint i Sverige.

Ikea tar hem förstaplatsen i den totala rankingen med imponerande 4,07 poäng, tätt följt av Lyko (3,96 poäng) och H&M (3,93 poäng).

Möbeljätten har framför allt förbättrat sin digitala marknadsföring. Inom dagligvaruhandeln placerar sig Coop och ICA högst, båda med 3,57 poäng, på plats 16 respektive 17 i den totala rankingen.

Framför allt är det inom e-handel som detaljhandeln utmärker sig. Förbättringar inom säljsupport och köpprocess ligger bakom de starka resultaten.

Clas Ohlson toppar e-handelsrankingen med 3,94 poäng, tätt följt av Netonnet och Kronans Apotek, båda med 3,92 poäng.

För att behålla topplaceringarna behöver företagen fortsätta att utvecklas och möta kundernas behov, särskilt i dagens marknadsklimat med hög inflation och ökad konkurrens från globala e-handelsaktörer, säger Catharina Törnemo Fecko.


Detaljhandelsbolagen som är bäst på digitalisering:

Bolag  Snittbetyg 2025 Snittbetyg 2021 Förändring Placering 2021
1. IKEA 4.07 3.12 +0.95 17
2. LYKO 3.96 - - -
3. H&M 3.93 3.33 +0.60 6
4. BOOZT 3.81 - - -
5. NETONNET 3.78 3.39 +0.39 2
6. JULA 3.71 - - -
7. CLAS OHLSON 3.69 3.24 +0.45 11
8. ELGIGANTEN 3.68 3.32 +0.36 8
9. APOTEK HJÄRTAT 3.68 3.19 +0.49 14
10. LINDEX 3.68 - - -
12. ÅHLENS 3.61 3.14 +0.47 16
13. KAPPAHL 3.61 - - -
14. KJELL & Co 3.58 3.03 +0.55 24
15. KICKS 3.58 - - -
18. KRONANS APOTEK 3.57 3.15 +0.42 15
20. STADIUM 3.53 3.08 +0.45 21
21. NELLY 3.50 3.35 +0.15 5
24. APOTEKET 3.45 3.32 +0.13 7
25. JYSK 3.42 - - -
26. POWER 3.41 - - -
28. RUSTA 3.37 - - -
29. BILTEMA 3.36 - - -
31. APOTEA 3.34 2.94 +0,40 38
37. ELLOS 3.27 - - -
41. MIO 3.22 - - -
42. XXL 3.22 2.96 +0,26 35
45. BYGGMAX 3.20 2.95 +0,25 36
49.K-RAUTA 3.14 2.53 +0,61 63
54. DUSTIN 3.08 2.71 +0,37 58
60. GANT 3.01 - - -
64. CDON 2.95 2.72 +0,23 56
66. NK 2.95 - - -
75. SYNSAM 2.81
-
78. SYNOPTIK 2.78 - - -
83. LAGER 157 2.65 - - -

Lista: Dagligvaruhandel

Dagligvaruhandel Snittbetyg 2025 Snittbetyg  2021 Förändring Placering 2021
16. COOP 3.57 3.19 +0.38 13
17. ICA 3.57 2.94 +0.63 37
27. SYSTEMBOLAGET 3.40 3.03 +0.37 24
39. WILLYS 3.23 2.47 +0.76 67
46. Hemköp 3.19 2.87 +0.32 45
56. MATHEM 3.05 - - -
61. CITY GROSS 3.00 2.83 +0.17 48

Bearingpoint har undersökt 85 svenska företag från åtta olika branscher. De har tittat på hur digitalt mogna företagen är i sin kundkontakt, baserat på 268 kriterier inom fyra områden: digital marknadsföring, digital produktupplevelse, e-handel och e-CRM. Företagen valdes ut efter omsättning och att besluten fattas i Sverige. Poängen ges på en skala från 0 till 5, där 0 betyder misslyckad och 5 betyder utmärkt.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se