ANNONS

Analys: Så många postersajter går med förlust i Sverige

Postersajternas boom-år.

Ehandels fokus på den svenska posternischen avslöjar en utmanande verklighet för branschens aktörer. En analys av 48 svenska e-handelsföretag, som fokuserar på posters, visar att över hälften kämpar med lönsamheten, trots en stadig tillväxt av nya aktörer under de senaste åren.

Av de granskade företagen redovisar hela 53 procent ett negativt resultat. Detta innebär att en majoritet av postersajterna ännu inte lyckas uppnå lönsamhet.

LÄS HÄR: Lång lista: Så går det för de svenska poster-sajterna

Det är värt att notera att fyra av de 48 identifierade företagen, trots sin tydliga svenska anknytning och legitima verksamhet, inte är registrerade som aktiebolag. Därför har deras omsättning och resultat inte inkluderats i den procentuella analysen i denna artikel.

ANNONS

Endast 16 procent av företagen har lyckats uppnå ett positivt resultat över en miljon kronor. Samtidigt ligger 43 procent av företagen i intervallet 1 till 50 miljoner kronor i omsättning, vilket visar på att en betydande del av marknaden fortfarande består av små och medelstora aktörer.

Trots branschens popularitet är det endast tre företag som omsätter mer än 50 miljoner kronor. Det mest framstående exemplet är Desenio, som grundades 2008 och i dag är den största aktören inom segmentet.

Majoriteten av företagen, 52 procent, har dock en omsättning under en miljon kronor, vilket visar på utmaningarna för många att skala upp verksamheten.

En genomgång av företagens registreringsår visar att de flesta aktörer har tillkommit relativt nyligen.

Mellan 2016 och 2021 startades hela 27 företag som än idag är aktiva – en period som verkar ha varit något av en boom för postersajter.

Under 2023 startades tre nya företag och under 2024 endast ett. Den äldsta aktören i branschen, grundad redan 1974, började dock sin verksamhet som en fysisk butik och har sedan dess övergått till e-handel.

Trots de ekonomiska utmaningarna ser vi en stadig etablering av nya aktörer i branschen. Så sent som imorse rapporterade vi om den nykläckta posterbutiken World of Mave som vill utmana de 48 svenska aktörerna med sina verk.

LÄS HÄR: Ny postersajt lanseras - "som en tickande bomb"

Den stora frågan är dock om marknaden kan bära en fortsatt tillväxt av aktörer, eller om vi kommer att få se en konsolidering framöver.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se