Resor står för en stor del av e-handeln och i takt med att alltmer av köpen sker på mobiler gäller det att kunna erbjuda smidiga betalningar. För ett par år sedan gjorde SAS det möjligt att betala med Klarna och nu hoppas man kunna förenkla köpprocessen ytterligare i samarbete med PayPal.
SAS skriver i ett pressmeddelande att man är ett av de första flygbolagen som erbjuder PayPals snabbkassa One Touch. En betallösning som lanserades i Sverige i somras och som ska förenkla betalningsproceduren till ett klick efter det att kunder, som har ett PayPal-konto, gjort sin första inloggning.
– Vi vill göra livet enklare för våra kunder och det gör vi genom att förenkla köpprocessen i våra digitala kanaler, säger Annelie Nässén, Global försäljningsdirektör på SAS.
Skandinavien först ut
Inledningsvis kommer PayPal att finnas tillgängligt som betalningsalternativ för resenärer i Sverige, Norge, Danmark, Tyskland och Storbritannien men ytterligare marknader ska adderas inom en snar framtid. Inom kort ska betallösningen även integreras i SAS egen app.
I en tidigare intervju med Ehandel.se berättade Jens Rydén, Digital Product Owner på SAS, om hur flygbolaget ständigt tittar på hur man kan öka sin konvertering och merförsäljning. Något man hoppas kunna göra genom att förenkla själva köpprocessen.
– På SAS arbetar vi ständigt med att optimera bokningsupplevelsen i våra försäljningskanaler och många av våra kunder är vana vid att använda plånbokslösningar som PayPal när de handlar online, säger Annelie Nässén, Global försäljningsdirektör på SAS.