Shein hade 400 000 i svensk SEO-trafik i januari 2024 och i januari 2025 har de bara 324 000. Det är ett stort tapp, konstaterar han.
Kanske är det alla skriverier och bilder på uppbrända kläder som straffat just Shein. Temu verkar dock inte vara drabbad på samma sätt av det växande negativa sentimentet kring Shein.
Temu har ökat med 2,4 procent, jämfört med föregående månad. Så de går i alla fall framåt och inte bakåt. Temu står ganska stadigt. I januari 2024 hade de 178 000 i SEO-trafik och idag 333 000. Vilket ju är en bra tillväxt, säger han.
Hur tror du att 2025 kommer att se ut för dessa två marknadsplatser?
EU:s ökade fokus på att kontrollera oschysst konkurrens och farliga produkter kan ha en särskild inverkan på Shein, som redan fått kritik för arbetsförhållanden och miljöansvar. Där får även Temu troligen problem. Det som gör att Temu växer är deras branded search som ökar, bara från januari 2024 till januari 2025 är den siffran strax över 50 procent i tillväxt. Tittar vi på Shein så går den siffran bara nedåt.
Utöver mediala och regulatoriska problem så står även sökmarknaden inför en stor förändring framöver i Googles utrullning av Search Generative Experience (SGE), något som förstås även kan påverka Temu och Shein.
Min prognos lutar åt att Shein fortsätter att tappa mark. Nu återstår svaret från "The God of Internet" som är Google, så fort SGE når Sverige då blir det intressant att se vem och vilka som tappar ordentligt. Vi får hoppas på att bägge bolagen börjar fokusera mer på sökmotoroptimeringen och den generativa eran av söket som väntar runt hörnet för Sverige, säger Jorge Castro.