ANNONS

E-handlaren skapar viral succé med unik lista: "Episkt"

Hektor och Joel
"Väldigt roligt projekt".

E-handelsföretaget Gymkompaniet har lyckats skapa en viral kampanj genom att sammanställa en lista över de bäst rankade gymmen i Sverige baserat på Google-recensioner. Initiativet har genererat stort engagemang och spridning i sociala medier och lokala nyhetskanaler.

Kampanjen, som genomfördes i smyg, gick ut på att samla in data från över 2700 gym i Sverige som fanns registrerade på Google. Efter att ha filtrerat bort gym med färre än 10 recensioner, beräknades ett genomsnittsbetyg för varje gym. Resultatet publicerades i ett blogginlägg på Gymkompaniets webbplats i december.

Skapade egna diplom

För att öka spridningen skickades blogginlägget ut till en rad onlinetidningar, där bland annat en stor nyhetssajt inom branschen plockade upp nyheten. Därefter skickades gratulationsmejl ut till alla gym som hamnade på listan. Många gym blev så glada att de skapade egna diplom och delade i sociala medier. Gymkompaniet valde då att också skicka ut diplom för att underlätta ytterligare spridning.

ANNONS

Denna strategi resulterade i ett stort antal inlägg på Instagram, Linkedin och olika hemsidor, där gymmen lyfte fram sina prestationer och refererade till Gymkompaniets blogginlägg som källa. Flera lokaltidningar som Kristianstadsbladet och Norra Skåne publicerade även artiklar om de lokala gymmen som tagit sig in på listan, vilket i sin tur ledde till ännu fler delningar.

"Testa, testa, testa"

Projektet har beskrivits som en "win-win-win-situation" där gymmen fick uppmärksamhet, tidningarna fick nyhetsstoff och Gymkompaniet fick kredibilitet och inlänkar.

Ett väldigt roligt projekt. Det är alltid kul när kunder vågar testa och låta mig springa på en idé och se vad det leder till. Nyckeln är att testa, testa, testa. Learning by doing, säger Hektor Jeppesen, från byrån Adrelevance, som ska vara hjärnan bakom projektet.

Gymkompaniet ser stor potential i att göra detta till en årlig återkommande händelse med planer på att skala upp projektet ytterligare med exempelvis gymbesök, Youtubefilmer, intervjuer och fina priser. Det finns dock planer på att justera datainsamlingen till nästa år då en del gym inte kom med i den första sammanställningen.

På några års sikt kan detta bli riktigt episkt, säger Gymkompaniets vd Joel Löwenberg.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se