Innan julafton så fick vi preliminära siffror, från betalbolaget Nets, på hur julhandeln hade gått. Dessa siffror, som fokuserade på decembers två första veckor, visade på en stark tillväxt både online och offline. Nu har Nets sammanfattat hela december månad. Så hur gick det med facit i hand?
Tydligen så tog försäljningen mer fart efter de första två veckorna, så resultatet blev ännu starkare än tidigare rapporterats.
De preliminära siffrorna visade på att e-handeln hade ökat med 10 procent under julhandeln. Men när hela månaden sammanfattas så konstaterar Nets att e-handeln med fysiska produkter växte med strax över 15 procent.
Kanske är detta en vändpunkt för den hårt ansträngda e-handeln, eller en tillfällig formtopp. Visserligen har konkurserna avtagit och vi har även sett en rekordstark Black Friday-försäljning, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets, och fortsätter:
Mötesplatsen för den svenska e-handeln
Nyheter
Tjänster & Samarbeten
Nyheter
Tjänster & Samarbeten
Om Ehandel
Nyheter
Tjänster & Samarbeten
Om Ehandel