En positiv utveckling är att Scandinavian Photo har lyckats vända ett tidigare förlustresultat till vinst.
Rörelseresultatet har förbättrats från -3,5 miljoner kronor till 2,1 miljoner kronor. Denna förbättring kan tillskrivas en rad åtgärder, bland annat effektiviseringar inom verksamheten och en mer kostnadsmedveten strategi.
Året har präglats av lägre efterfrågan där bolaget har sett en minskad försäljning. Internt har utveckling och utbyte av bolagets IT och system miljö (SPACE) fortgått vilket engagerat en väsentlig del av bolagets resurser.
För att möta kundernas föränderliga behov har Scandinavian Photo satsat stort på ett omni-channel koncept. Företaget är verksamt på online-marknaderna i Sverige, Danmark, Finland och Norge, och har fysiska butiker i Stockholm, Malmö, Borås, Köpenhamn, Helsingfors och Oslo.
Dessutom har företaget genomfört en omfattande digitalisering av sina system, vilket förväntas öka effektiviteten och förbättra kundupplevelsen på lång sikt.
Investeringen i SPACE syftar till att förbättra Scandinavian Photos framtida tillväxt och lönsamhet. Projektet innefattar byte av affärssystem, säljsystem och integrationsplattform. Detta projekt har fortgått under hela verksamhetsåret och kommer fortgå under första delen av kommande verksamhetsperiod.
Scandinavian Photo verkar i en mycket konkurrensutsatt bransch, där både traditionella konkurrenter och nya digitala aktörer utmanar. Dessutom har företaget identifierat flera risker som kan påverka verksamheten, såsom ökade kostnader för energi och råvaror, förändringar i konsumentbeteende och ökad konkurrens.
Trots de utmaningar som företaget står inför ser ledningen positivt på framtiden.
Ledningen förväntar sig en fortsatt avmattning i omsättningstillväxten och verkar för lönsamhetsförbättring till följd av fortsatt fokusering på intern effektivitet och förbättrade verktyg för att hantera affärsprocesserna.
Gruppen etablerades 1982 och har huvudkontoret i Borås, där även centrallager är lokaliserat.