ANNONS

Stark tillväxt efter nya plattformen: "Vi går riktigt nära"

Emma Möllare och Paulina Loutchko
Nätbutiken växte med 33 procent.

Linum stängde nyligen sin sista fysiska butik och är nu en renodlad e-handlare med en ny vd vid rodret. Företagets fokus ska alltså ligga på att växa den digitala affären och nu rapporterar bolaget färska tillväxtsiffror för e-handeln.

LÄS ÄVEN: Med e-handeln i fokus - nu siktar de globalt: "Vi vet vad vi vill"

2023 gjorde Linum en omstart med den egna e-handeln och bytte då e-handelsplattform till Askås. Fjolåret ska alltså vara det första helåret med den nya plattformen.

ANNONS

När vi arbetade fram nya Linumdesign.com valde vi att lyfta våra signaturprodukter och ge dem egna sektioner, något som bidragit till ökad synlighet och ett högre ordervärde, säger Paulina Loutchko, Content Responsible på Linum.

Under 2024 rapporteras antalet order ha ökat med 23 procent för Linumdesign.com och snittordervärdet växte med 123 kronor.

Det är dock förstås inte bara tekniken som ligger bakom ökningarna.

Vi har vidtagit flera viktiga åtgärder för att stärka upp och stabilisera försäljningen, där ett mer ihållande kampanjarbete i långsammare tempo gett god utdelning. Vi har också fördjupat vår analys gällande efterfrågan i säsong, vilket medfört en utpräglad fingertoppskänsla kring när våra satsningar ska gå i gång och avslutas, säger Emma Möllare, Digital Project och Marketplace Manager på Linum.

Omsättningen i hela nätbutiken ökade under 2024 med 33 procent, där 40 procent av försäljningen kommer från Tyskland, 30 procent från Sverige och 12 procent från Frankrike.

Eftersom e-handlaren är verksam på flera marknader ska man dagligen jobba med att justera företagets kampanjer.

Linum försöker ge bäst förutsättningar till de produktgrupper eller länder där efterfrågan i realtid är som störst, förklarar man.

Detta sägs ha gett en positiv effekt på avkastningen.

Genom att gå riktigt nära och ha ständig uppmärksamhet riktad mot de satsningar vi gör, kan vi agera snabbt och anpassa oss efter rörelsen. Metoden fungerar väl för oss och vi ser hur vår ROAS följer liksom vår GM3, säger Emma Möllare.

Hur stor andel av omsättningen står e-handeln för nu?

Som troligast landar den egna e-handeln på mellan 35 och 40 procent, svarar företaget.

Linum har tre försäljningsben i B2B, Amazon och den egna e-handeln. Den totala omsättningen för hela verksamheten 2024 ska ännu inte vara fastställd.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se