De som grundat Poppy är creative directorn Patrik Sehlstedt och fotografen John Scarisbrick som skapade e-handeln för att dela med sig av sina oanvända bilder.
Vi startade helt enkelt för att vi hade tiotusentals bilder i våra arkiv efter gamla uppdrag. Som fotograf så levererar man sina bilder som sedan används en kort stund, för en kampanj eller en tidskrift kanske, sedan används de inte mer utan ligger bara och dammar så att säga. Vi tänkte, varför inte göra en del av bilderna tillgängliga som posters, så de kan få ett nytt liv? Så började det. Vi har fortfarande enorma mängder med bilder som vi inte publicerat ännu.
Varför ändrar ni riktning?
Vi kommer egentligen mer från det hållet redan från början, det vill säga vi har hållit på mer med Fine Art och jobbat med högsta tänkbara kvalitet på bildmaterial och finish. Posters är ju egentligen ett sätt att trycka upp något i stor upplaga och på så sätt få ner styckepriset, på bekostnad av kvaliteten. Men vi gillade tanken på att göra vårt bildmaterial tillgängligt för en bredare publik när vi startade och vi som många andra såg att det kunde fungera att sälja bilder till lågt pris om man bara lyckades nå ut riktigt brett, säger Patrik Sehlstedt.
Så vad var det som hände?
Vi underskattade konkurrensen som på kort tid uppstod, det var en uppsjö av bolag som startade ungefär samtidigt och de flesta hade ordentliga kassor med riskkapital redan från början. Vi har finansierat allt själva med egna pengar och kunde inte lägga de stora summor på marknadsföring som krävdes för att vara med och konkurrera ordentligt. Så vi bestämde oss för att gå över till det vi kan allra bäst, bildmaterial av betydligt högre kvalitet än posters.
När duon jobbade med posters tryckte de upp ett stort lager i förhand för att snabbt kunna skicka iväg ordrarna efter beställning. Men nu när de gått över till prints, som skapas "on demand" det vill säga de trycks inte upp förrän en kund lagt en beställning, behöver Poppy inte ha ett lager.
Några kunder har varit gulliga och hört av sig för att säga att de tycker både själva verken och hur de är producerade är enastående. Det är ju framför allt ett emotionellt beslut man tar när man väl väljer motiv. Det kanske börjar med ett praktiskt behov, till exempel att man har en vägg hemma som ser naken ut och man vill ha någonting där men man vet inte vad. För att därefter när man väl hittat något som berör en, då är valet emotionellt.
Hur upplever ni poster-branschen, är det svårt att slå igenom?
Som jag nämnde så har det framför allt varit en väldigt tuff, hård konkurrens. Men den är fortsatt knepig om man inte har en ordentlig marknadsföringsbudget. Vi är ju i stort sett ensamma om att ha ett helt och hållet unikt material, våra motiv finns alltså ingen annanstans att få tag i, och det är vår räddning eftersom många upptäcker det om än långsamt. Nästan alla andra slåss om exakt samma motiv eller om väldigt snarlika motiv, och konkurrerar med ständiga rabatter och kampanjer som ska upplevas som om det är sista chansen just nu, för att en vecka senare starta en ny kampanj, säger Patrik Sehlstedt.
Enligt det senaste bokslutet, som slutar sista september 2023, är intäkterna i princip oförändrade och ligger på samma nivå som året innan - runt 800 000 kronor. Resultatet ligger samtidigt kvar på förlustsidan men har förbättrats.
Hur ser planen ut för att bli lönsam?
Vi har kämpat på, vi förbättrar långsamt resultatet igen men vi har inte möjlighet att lägga in mer av våra egna pengar tyvärr, och därför har vi inte kunnat höja budgeten för marknadsföringen utan tvärtom behövt sänka den. Det positiva är att vi fortsätter sälja trots det och har fler och fler återkommande kunder hela tiden. Så det är svårt att tänka att man bara ska lägga ner också, även om det är kämpigt.
Under 2024 har siffrorna förbättrats och man har lyckats sänka sina kostnader igen, berättar Patrik.
Men 2025 kan bli vinna eller försvinna för oss. Vi har ju ett unikt erbjudande, men har svårt att nå ut tillräckligt brett, vi måste ha andra parallella jobb vilket såklart inte är optimalt alls.
Trots sina ekonomiska utmaningar har Poppy inga svårigheter när det kommer till att bli erkänd av stora namn inom konstvärlden.
Idag har man knutit till sig sju fotografer och illustratörer som har haft uppdrag för titlar som Vogue, Harpers Bazaar och Interview. De har ställt ut på gallerier runtom i världen, sålts genom olika auktionsverk som Bukowskis och porträtterat mängder med kända personer som till exempel David Bowie, Red Hot Chili Peppers, Solange, Julianne Moore och Kate Moss.
Vi har ju själva en bakgrund som kreatörer och har arbetat internationellt och har också därför kontakter med andra kollegor och vänner inom samma branscher. Mycket av materialet är alltså vårt eget. De mest namnkunniga är väl John Scarisbrick som porträtterat otaliga världsstjärnor och Henrik Delehag som är konstnär på heltid. Men alla våra kreatörer har sålt verk för höga belopp. En bild kan gå för upp emot 100 000 kronor beroende på upplaga och storlek, avslutar Patrik Sehlstedt.