ANNONS

Alibabas stora planer för det nya e-handelsåret

Alibabas stora planer för det nya e-handelsåret
Daniel Zhang

Import från utlandet och satsningar på landsbygden är två fokusområden i Alibabas plan för 2016.

ANNONS

När Alibabas VD Daniel Zhang nyligen presenterade företagets plan för 2016 var det tre områden som särskilt stack ut; globala importer, ett omtag kring Kinas största städer, samt satsningar på Kinas landsbygd.

Etablerar ett andra huvudkontor

Bland annat ska Zhang ha uppgett att satsningarna på tjänster i städerna kommer att fortsätta. Den senaste tiden har företaget bland annat ha gett sig in på hemleveranser av mat och enligt Tech in Asia ska Alibaba tidigare ha sagt att planen är att investera en miljard amerikanska dollar i sitt erbjudande av lokala tjänster. Det kommande året ska Alibaba dessutom etablera ett andra huvudkontor i Peking som ska komplettera det nuvarande, som ligger i närheten av Shanghai.

Men även landsbygden uppges vara viktig för Alibaba. Förhoppningen är att människor som bor utanför Kinas storstadsområden under 2016 ska fortsätta att både handla från och tillverka varor åt e-handelsgigantens sajter. Företaget ska redan ha byggt 10 000 servicecentraler i byar runt om i landet för att snabba upp leveranserna till avlägsna platser.

- 2016 ska vi öka våra ansträngningar för att leverera kvalitetsprodukter till kunder på landsbygden, så att landsbygden kan kopplas ihop med hela landet och till och med hela världen, säger Daniel Zhang.

Ska motarbeta piratkopior

Dessutom vill Alibaba i större utsträckning få företag utanför Kina att sälja sina varor till kinesiska konsumenter via Alibaba. Det är dock oklart exakt hur årets satsningar kommer att se ut. Men att Alibaba vill utöka samarbetet med till exempel Europa har stått klart ett tag. Nyligen kom till exempel uppgifter om att e-handlaren vill samarbeta med ett antal hamnar i Europa, varav en ska vara Copenhagen Malmö Port

Enligt Tech in Asia gör Alibaba redan nu insatser för att locka företag från andra länder att sälja sina varor på Taobao och Tmall. Detta har enligt tidningen både gett Alibaba fördelar gentemot sina konkurrenter, och har dessutom hjälpt företaget att motarbeta försäljningen av piratkopior.

Enligt Tech in Asia har Alibaba för närvarande 386 miljoner aktiva kunder.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se