ANNONS

Nytt krav: E-handlare i Europa tvingas till tvistlösningslänk

Nytt krav: E-handlare i Europa tvingas till tvistlösningslänk
Nya regler ger konsumenter utökade rättigheter

Sedan den 1 januari blir e-handlare i EU bland annat skyldiga att ta emot klagomål på alla officiella EU-språk, men enligt ARN är det fortfarande oklart exakt hur de nya reglerna ska tillämpas.

ANNONS

Den 1 januari började nya riktlinjer för hur konsumenttvister ska lösas att gälla i Sverige. För att alla ska kunna ta del av den nya informationen finns reglerna listade på Allmäna Reklammationsnämndens hemsida.

En del av den nya lagen rör särskilt e-handlare som är etablerade inom EU. De måste nu ha en länk till vad ARN kallar "EU-kommissionens onlineplattform" på sina webbplatser.

Ska lösa gränsöverskridande tvister

Meningen är att plattformen ska hjälpa konsumenter och företag att gå vidare om en tvist uppstår i samband med gränsöverskridande e-handel. Konsumenter som känner sig felbehandlade ska nu kunna lämna in klagomål på alla officiella EU-språk. Men det är inte helt klart hur det här ska fungera i praktiken.

- ARN saknar i dagsläget närmare uppgifter om exakt när och hur företagen ska länka till onlineplattformen. I Sverige är Konsument Europa kontaktpunkt för tvistlösning online och har störst kännedom om utvecklingen av plattformen. ARN har täta kontakter med Konsument Europa och kommer att uppdatera informationen på ARN:s webbplats fortlöpande, skriver nämnden på sin hemsida.

I övrigt handlar de nya reglerna i stort sett om att konsumenterna får utökade rättigheter gentemot företagen.

Längre tid för anmälan

Till exempel sänks värdegränsen från 1 000 kronor till 500 kronor för tvister som rör elektronik. Samma förändring gäller för ärenden som har med till exempel flyg- och tågresor att göra. ARN kommer också att pröva nya typer av varor och tjänster, så som värmepumpar och lotterier. Dessutom får konsumenten ett år på sig att anmäla ärenden till ARN, att jämföra med de sex månader som gällde tidigare.

Ehandel.se har varit i kontakt med Allmäna Reklammationsnämnden för att få förklarat närmare vad de nya EU-reglerna för e-handlare innebär, men fått beskedet att det på grund av semestertider inte finns någon på plats som kan ge besked.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se