Joel Löwenberg
Grundare av Gymkompaniet
Vilka är de tre största trenderna inom e-handeln som du tror kommer att dominera under nästa år, och varför?
Dollarpriset har gått upp rejält på senare tid och jag tror att europeisk tillverkning, inom de segment som går, kommer att öka medan handel med Asien och USA, som primärt handlar med dollar, kan minska. Både för att valutakursen är något mer fördelaktig i import och för att det ger en del säljargument och andra fördelar.
Gå Premium - Vi har ett antal lågprisbolag som ju kommit in på senare tid. Både inom produkter och kläder. Och det kommer nog ta tid innan EU lyckas hantera det. Och eftersom det är omöjligt att konkurrera på pris, så får man konkurrera genom att gå åt andra hållet.
AI-kundsupport kommer säkert börja smyga sig in hos många aktörer i takt med att den blir bättre nu närmsta året. Jag tror många kommer gå lite för snabbt fram där innan tekniken är helt mogen, men de monetära argumenten blir för lätta att se för många. Går det dåligt så är AI-kundtjänsten billig. Och går det bra, så är den enkel att skala upp. Tveksamt om det är en bra idé för de flesta dock.
Vilka är de största utmaningarna som e-handelsföretag kommer att stå inför under nästa år?
Regleringar och tullar på makronivå. Olika regleringar och tullar som vi som e-handlare har noll möjlighet att påverka men som vi måste hålla koll på. Som om det inte var krångligt nog att driva bolag redan.
Hantera förväntningarna. Det känns som vi står och väger. Ska marknaden ta fart, ska den inte det. Någonstans behöver man ta en chansning och välja hur man ska göra sina inköp och sin marknadsföring. Men jag tror ingen har riktigt koll på vart vi ska.
Investerare. Nu har det varit lite "lugnt" ett par år då konsensus har varit att man ska vara lönsam, och på ett sätt har det jämnat ut spelfältet lite när vissa aktörer inte bara köper sig till tillväxt oavsett kostnad. Men om marknaden vänder och blir lite mer riskbenägen så kanske man blir lite mer förlåtande mot minusresultat igen. Och jag tror många mindre aktörer kommer få svårt att hantera det efter en lågkonjuktur.
Jenny Zeng
E-handelschef på Åhléns
Vilka är de tre största trenderna?
Större fokus på lönsamhet vilket knappast kan räknas som en ny trend givet det svåra konjunkturläget i år. Dock tror jag att e-handlare under nästa år fortsatt kommer att fokusera på lönsamhet och effektivitet i verksamheten. Kampanjtrycket har varit väldigt högt i år och det har varit lite av ett race mot botten. Jag hoppas och tror att e-handlare nästa år kommer att se över sina sortiment-, pris- och kampanjstrategier samtidigt som många kommer att se över de operationella kostnaderna, till exempel leveranser och marknadsföringskostnader. Det är en utmaning men också en stor möjlighet för duktiga e-handlare att sticka ut och växa lönsamt.
I ljuset av ovan trend tror jag att många e-handlare ser över andra intäktsströmmar. Retail, media och tilläggstjänster är ju områden där globala spelare både i öst och väst länge har skördat många framgångar och vi kommer se mer av det även i Sverige.
Även AI-trenden kommer bli spännande att följa. Många e-handlare använder ju redan AI idag, både internt inom till exempel kundservice och produktberikning men även mot kund för att optimera sök och rekommendationer. Dock tror jag att vi i högre utsträckning kommer att behöva anpassa oss till kundernas förändrade beteende när det kommer till AI, till exempel hur man optimerar en webbplats inte bara för Google utan också för ChatGPT.
Vilka är de största utmaningarna?
Det kommer en hel del nya regleringar från EU som kommer behöva implementeras under det kommandet året. Exempelvis har vi WCAG 2 (Web Content Accessibility Guidelines) som syftar till att öka och säkerställa tillgängligheten för funktionsnedsatta och Produktsäkerhetsförordningen (GPSR) som lägger en större börda för e-handlare när det kommer till produktinformation till exempel återvinningsinformation, tillverkningsaddress etcetera. I grund och botten så syftar regleringarna såklart till att göra det bättre för konsument, dock såg vi i och med prisdirektivets utrullning förra året att det snarare blev mer svårnavigerat. Vidare måste alla e-handlare lägga väldigt mycket resurser på att tolka och tekniskt säkerställa att regleringarna efterföljs, vilket gör att e-handlare kommer att ha svårt att prioritera nya funktioner och tjänster för kunder på grund av resursbegränsningar.
Lite relaterat till ovan så har vi såklart utmaningar med stora globala spelare som verkar på svenska marknaden men som ej behöver följa europeiska och svenska lagar. De har en helt annan konkurrenskraft och blir en stark utmanare för svenska bolag som försöker göra rätt för sig, speciellt när de håller en helt annan prisbild.
En annan utmaning blir såklart att möta kundernas ökade krav på allt från sajternas laddtid till leveranstider. Ett av Alibabas interna motton är ”Today’s best performance is tomorrow’s baseline” och det beskriver väl e-handlarens vardag i min mening. Kunderna förväntar sig att saker ska gå snabbare samtidigt som saker ska bli billigare. När jag började på Åhléns hade vi som mål att sajten skulle ladda på 3 sekunder, förra året var målet 2,5 sekunder. Nu är vi på 2 sekunder men vi ser att kunden förväntar sig ännu snabbare. Samma sak med leveranser vilket också kan bli en möjlighet genom till exempel quick commerce.
Martin Richardsson
E-handelschef på Hööks
Vilka är de tre största trenderna?
Produktiviteten ökar med hjälp av AI. Vi kommer att se en fortsatt utveckling av praktiska tillämpningar av AI i e-handlarens dagliga arbete, till exempel inom contentproduktion, analys, kundservice och försäljning. Inom contentproduktion fungerar generativ AI fortfarande i stor utsträckning som en manuell assistent som du ber om hjälp med enskilda uppgifter, men vi kommer se det mer och mer uppskalat, automatiserat och inbyggt i system och produktionsflöden framöver.
CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) sätter fart på hållbarhetsarbetet. CSRD för med sig tydliga och enhetliga krav på företags hållbarhetsredovisning och det kommer bidra till att driva upp hållbarhet på agendan under 2025. Det går långsamt men det går i alla fall framåt och nu kommer piskan som nog behövts för att höja tempot i frågan. Fler e-handlare kommer bli bättre på att redovisa sina produkters ursprung, resursförbrukning och klimatavtryck.
Jag tror inte det kommer hända men man kan väl i alla fall få hoppas, såhär i jultider, att ChatGPT eller någon annan lösning tog över Googles förstaplats på sökmotorer. Det är dags för något nytt nu, något som inte är helt söndersålt utan är lite mer på användarnas sida.
Vilka är de största utmaningarna?
Försäljning och kampen om kunden är alltid den viktigaste utmaningen. Konsumenternas köpkraft stärks gradvis nu och olika branscher har kommit olika långt i återhämtningen efter de senaste årens ökenvandring.
Tillgänglighetsdirektivet blir lag i sommar. Syftet är mycket bra för att få Internet tillgängligt för alla på riktigt, men det kommer kräva en hel del utveckling och förändrade arbetssätt för alla, lite större, e-handlare.
Den osunda konkurrensen från Asien behöver förändras. Svensk Handel jobbar intensivt med frågan och vi får se om man lyckas driva igenom förändringar på EU-nivå för att ge alla samma spelregler.
Jorge Castro
Grundare av Growth Marketing
Vilka är de tre största trenderna?
AI kommer fortsätta revolutionera e-handeln genom att förbättra kundresan, från personliga rekommendationer till dynamisk prissättning och smartare lagerhantering. Konsumenter blir latare och förväntar sig nu att allt ska vara skräddarsytt efter deras behov, och här blir AI en nyckelspelare.
Konsumenterna blir alltmer medvetna om sitt klimatavtryck, det ser man också på andelen miljöfrågor som ökat markant de senaste åren i olika SEO-verktyg, sökord som exempelvis återbruk har ökat. Jag tror att denna trend inom just miljömedvetenhet hos konsumenter kommer att fortsätta öka.
Plattformar som TikTok, Instagram och YouTube har redan börjat driva försäljning direkt via sociala kanaler. Det finns nog ingen som missat detta om man inte levt under en sten. Under 2025 tror jag att live-shopping kommer att ta ytterligare fart, med kreatörer och varumärken som möter kunder i realtid. Troligen blir detta live-shoppingens galna år.
Vilka är de största utmaningarna?
Ökade kostnader. Allt från logistik till marknadsföring har blivit dyrare för e-handlare. E-handelsföretag behöver hitta smartare sätt att optimera sina kostnader utan att tumma på kvaliteten. Satsa på inhouse-byrå där du behåller kompetensen inhouse men använd dig av externa experter för att poängtera att rätt strategi används och att man jobbar datadrivet. Denna kompetens har nästan ingen inhouse-byrå idag.
Hårdare konkurrens och behovet av differentiering kommer att öka. Med fler spelare på marknaden måste e-handlare tydligt definiera sitt värdeerbjudande och våga sticka ut, vare sig det är genom kundservice, unika produkter eller ny teknologi.
”Att hänga med” blir svårare för de som inte brinner för e-handel och marknadsföring. Ett exempel är att hänga med i den snabba utvecklingen av AI, få företag investerar i det och kommer därför att bli omsprungna av de bolag som gör det. Alla dinosaurier som inte jobbar med AI kommer förr eller senare att få sig en rejäl smocka.