ANNONS

Uppgraderade lagret mitt i julhandeln - slog rekord: "Fått bort en flaskhals"

Tobias Fransson, vd
"Ökar effektiviteten avsevärt".

E-handlaren Purefun Group delger idag sina siffror för perioden augusti till oktober, vilket är bolagets andra kvartal. En period som alltså ej inkluderar den detaljhandelsstarka månaden november, företaget ger dock en statusuppdatering från Black Week.

Purefun Groups Q2 2024/2025 (Q2 2022/2023)

  • Nettoomsättningen ökade med 6,3 procent till 53,1 miljoner kronor (50)
  • Rörelseresultatet EBITDA uppgick till 3,2 miljoner kronor (5,5)
  • Resultat per aktie uppgick till 0,28 kronor

Trots en svag start i augusti såg vi en markant förbättring under september. Denna positiva trend har fortsatt in i Q3, där vi ser en starkare tillväxttakt än under Q2. Efter halva kvartalet noterar vi en tvåsiffrig ökning jämfört med motsvarande period föregående år, säger företagets vd Tobias Fransson.

ANNONS

Tydligen är julkalendrar en viktigt kategori för Purefun och den försäljningen har gått bra i år.

Särskilt glädjande är att försäljningen av julkalendrar, en viktig produktkategori för oss, har startat tidigare och starkare än föregående år. Detta tillsammans med de förbättringsåtgärder vi implementerat under året börjar nu ge märkbara resultat.

Företaget lyfter även sin Tyskland-lansering som vi skrivit om nyligen. Och företaget utvärdera nu ytterligare europeiska marknader för potentiell expansion.

LÄS ÄVEN: E-handlarens sexleksaker till nytt land - “stor möjlighet “

Med fokus på lönsamhet före snabb tillväxt i vår utlandsexpansion tar vi oss an den tyska marknaden med samma marknadsföringsstrategi som vid tidigare framgångsrika etableringar, säger Tobias Fransson.

Black Week ingår inte i denna delårsrapport men bolaget har i en separat kommentar uttalat sig om hur shoppinghögtiden gått.

Purefun uppnådde ett nytt försäljningsrekord under Black Week och den efterföljande julhandeln, med en tvåsiffrig tillväxt jämfört med föregående år. Trots en kraftigt ökad orderingång har lagret arbetat effektivt, och samtliga försändelser enligt leveranslöftet om leverans innan jul är nu utlevererade, skriver företaget.

Mitt i julhandeln har företaget även genomfört en uppgradering av lagrets mjukvara, en uppgradering som tog plats häromveckan. Nu ska Purefun-lagret vara mer effektivt genom så kallade ”multi-bin”-ordrar.

Om exempelvis åtta kunder beställt samma vara, plockas alla dessa enheter samtidigt och skickas i en och samma back till packstationen. Detta ökar effektiviteten avsevärt, då endast ett plocktillfälle, en orderback och en transportsträcka på rullbanor krävs, förklarar Purefun.

Företagets COO Catharina Ahlén kommenterar uppgraderingen:

Vi är mycket nöjda med att ha infört den här förbättringen just när vår ordervolym nått sin topp. Genom att optimera vårt lagersystem har vi fått bort en flaskhals i systemet och kan ytterligare stärka vår leveransförmåga och därmed öka kundnöjdheten, säger hon.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap