För många är e-handeln indelad i tre olika tidsepoker. Innan pandemin, under pandemin och efter pandemin. Under 2019 började den ta nya former och uttryck för att sedan växa dramatiskt under 2020. Sedan har frågan varit hur mycket andelar E-handeln skulle ta av den traditionella handeln.
Svaret beror på vem man frågar i olika branscher i olika delar av världen. Det varierar också stort sett till åldrarna. Den största kategorin människor som handlar varor på nätet är de mellan 25-54 år, där drygt 86 procent handlar någonting digitalt varje kvartal.
En check gällande året som gått
E-handeln var under 2024 som vanligt säsongsbaserad. Det finns ett tydligt mönster som följs år efter år. Under november till mars är det som mest populärt med e-handel och under sommarmånaderna juni, juli och augusti sjunker siffrorna. För exempelvis sidor som erbjuder casino online är kurvan betydligt jämnare.
Den generella trenden, och det är det centrala i sammanhanget, är att fler än tidigare e-handlar. Varje e-handelskonsument handlade dessutom för i genomsnitt betydligt högre summor jämfört med samma period 2023. Om man bara tar september 2024 som exempel så ökade e-handeln i Sverige då med 28 procent. Omsättningen mättes till 13 miljarder kronor, den högsta noteringen sedan mätningarna startade för fyra år sedan. Sett till hela året, från januari till september, kan det konstateras att e-handeln vuxit med hela elva procent.
Går det att förutspå tillväxt?
Över hela 2024 växer e-handeln inom alla varukategorier. Till och med bygghandeln som visat minussiffror de senaste åren. En del av det förklaras med de mer förmånliga rot avdraget som infördes från och med den 1 juli 2024.
Per Ljunberg, innovationschef på Svensk Handel kommenterade inför e-handelns två viktigaste ”högtider”; Black Week och julhandeln. Han menar att alt fler konsumenter vänder sig åter till e-handeln. Utvecklingen i år indikerar att nivåer på över 70 procent e-handelskonsumenter per månader kan vara det nya normala.
Samtidigt konstateras det att en av fem konsumenter e-handlade från utlandet. Att jämföra med 16 procent samma period 2023. Varpå ökningen består är enkel att se.
Ljungberg anser att det är oroande att så mycket av ökningen sker från till exempel Tema och Shein, som ständigt bryter mot EU:s lagstiftning avseende bland annat konsumentskydd, hållbarhet och immaterialrätt.
Enligt Svensk Handel e-handlade 500 000 svenskar på nämnda sajter bara i september månad och Ljungberg kräver att det sker förändringar från makthavarna. Att politiken måste göra mer för att få stopp på den osunda konkurrensen eftersom den skadar såväl handelsföretag som konsumenter.
På den internationella marknaden har Kina passerat Tyskland som förstahandsval gällande e-handel från utlandet.
Vad säger Postnord och DHL?
Marie Rudolfsson, chef för affärsområde Paket på PostNord Sverige analyserar å sin sida.
Hon menar att svenska e-handlare upplever en allt högre konkurrens från utländska aktörer. Sex av tio svenska e-handlare upplever att priset är den främsta konkurrensfördelen för utländska aktörer. Frågar man konsumenter är det enbart därför de som handlar från Kina som anger priset som främsta anledning till utlandsköpet.
En del siffror som sticker ut i just Black Week, som blivit en e-handelshögtid är följande fakta:
* 64 procent av konsumenterna planerar att handla (44 % % år 2017). 58 procent på nätet och 26 procent i fysisk butik.
* 65 procent köper julklappar under Black Week, varav 8 procent köper samtliga (fördubbling mot ifjol).
* 53 procent köper kläder, 42 procent elektronik och 28 procent skönhetsprodukter.
Trenden med ökad e-handel verkar dessutom växa. Det visar en ny undersökning med svenska e-handelsföretag, utförd av Kantar på uppdrag av DHL. 7 av 10 svenska e-handlare bedömer att deras omsättning kommer att öka.
Vilket kvartal ökade?
Under det tredje kvartalet 2024 ökade e-handeln med fem procent jämfört med motsvarande period föregående år. I sex av åtta brancher noteras en positiv utveckling och företagen inom apoteksbranschen ökade med tvåsiffriga siffror för sjätte kvartalet i följd.
Den största anledningen till att e-handeln spås växa stort inom den närmsta framtiden är kopplat till AI, som i många fall anses ha revolutionerat hela branschen. Med AI:s hjälp är det möjligt för företag att servera skräddarsydda produkter, anpassad prissättning, fler personliga rekommendationer och optimala logistiska lösningar.
AI bygger utvecklingen av e-handel i tre steg: automatisering av processer, ökad effektivitet och därmed – ökad vinst. Med utveckling av AI i e-handeln blir det i ännu större utsträckning möjligt för företag att samla in data från sina kunder vilket gör att de lär sig mer om deras vanor och livsmönster. I slutändan kommer konsumenterna att få mycket större andel skräddarsydda produktlösningar.
Är framtidens e-handel styrd av AI?
AI-integration i företagens e-handelslösningar en förhållandevis billig sak att investera i. Under 2024 har företagens kundtjänt övergått till AI-automatiserade lösningar som kunderna är nöjda med.
Även när det kommer till lager och orderhantering spås AI kunna bistå framtida e-handel med effektivare metoder - som även tilltalar kunderna. Med automatiserade processer minskar risken för mänskliga fel.
Nästa steg inom AI och e-handel som spås utvecklas starkt är rösthandel. Man ska kunna tala in i sin enhet vad man vill köpa och sedan hjälper AI-verktyget till att hitta vad som eftersöks. Vill du beställa hem en cheeseburgare utan lök, en stor pommes och stor läsk från en viss hamburgerrestaurang är det bara att säga det, för att undvika hela beställningsprocessen i en särskild app.
Men det finns en detalj inom e-handeln som spås bli viktigare för konsumenterna att ta hänsyn till: det hållbara alternativet. Fler företag gör det möjligt med miljövänligare transporter, men också nya förpackningsalternativ som innebär mindre emballage. Kravbilden kommer samtidigt inte bara från konsumenterna, utan från politiken. Nyligen kom det nya EU-direktiv gällande minskning av förpackningsmaterial. Dessutom kommer granskning av leverantörskedjor att göras från och med år 2025. Det ställer högre krav på e-handelsföretag att vara noggrann när det kommer till miljöpåståenden. EU:s ”Green Claims” har inrättats för att skydda konsumenter från vilseledande miljömarknadsföring.
I hållbarhetens tecken har dessutom allt fler e-handlare lagt till cirkulära tjänster i sitt utbud. E-handeln inom second hand har spridit sig från större sajter som specialiserat sig på det till att finnas hos allt fler företag. Samma vara, fast marginellt begagnad, kan köpas för bilder priser. Inte minst spås marknaden explodera de närmsta åren för företag som säljer kläder online.