Vad gjorde förslaget attraktivt?
Förslaget på förvärv var attraktivt då Skötselfria Wexter är ett väletablerat namn på marknaden och vi har följt deras resa. Det var ett naturligt steg för att bli marknadsledande i Sverige inom konstgjorda växter.
De två bolagen drivs fortfarande som separata enheter. Hur den framtida strukturen kommer att se ut är ännu inte fastställt.
Vi vill lära känna det nya bolaget ordentligt för att sedan kunna fatta beslut hur vi vill bedriva verksamheterna framåt.
Hur påverkas bolagen av affären?
Väldigt positivt då vi får ett större kontaktnät, fler leverantörer, ett ännu större varumärke samt bättre erbjudanden till våra kunder.
Något som dock har krävt förändring är affärs- och CRM-systemen, som blivit utbytta. Man har även förbättrat sina arbetsrutiner och processer.
Allt för att vi ska kunna samverka på ett bra sätt mellan företagen, säger Filippa Jonsson.
Nu när strukturen och arbetssättet sitter är vi redo att öka projektleveranser och försäljning.
Finns det planer på fler förvärv framöver?
Inte som det ser ut i nuläget, men man vet aldrig vad framtiden har att erbjuda.
Under det senaste räkenskapsåret, 2023, lyckades Redeko Flowers öka omsättningen med 10 procent till 11,5 miljoner kronor. Dock påverkades lönsamheten negativt, där rörelseresultatet backade till cirka 200 000 kronor. En naturlig minskning efter en stor lagerjustering, förklarar Filippa.
Under nästa år ska man lägga extra krut på att växa siffrorna på resultatraden. Enligt Filippa ser 2025 nämligen ut att bli ett år präglat av tillväxt och utveckling.
Redeko Flowers har satt upp ambitiösa mål, där fokus ligger på att anställa fler medarbetare, utveckla e-handelssajterna, öka synligheten på sociala medier och signa fler avtal med företagskunder.
Det kommer bli ett år fyllt med fantastiska resultat och vidareutveckling för oss, avslutar Filippa Jonsson.